Följ vår...

Etikett yoshio sakamoto

Sakamoto: Så blev Samus Aran en kvinna

Metroid-seriens Samus Aran är utan tvekan en av spelvärldens mest kända kvinnliga protagonister, och det första spelet i i serien utgjorde en frisk fläkt bland åttiotalets annars så mansdominerade actiontitlar. Samus Aran har dock inte alltid varit en kvinna. Yoshio Sakamoto, en av seriens grundare, förklarar.

”When we were almost done with the development of Metroid, one of our staffers casually suggested, ‘Why don’t we make Samus Aran a female character to surprise the player?’

Back then I thought it was a nice idea, but I couldn’t foresee what a huge impact this would have on the future of the franchise.”

Sedan dess har sammanlagt tolv spel släppts i serien. Det senaste, Metroid: Other M, nådde spelbutikerna den 3 september.

Sakamoto diskuterar Wii:s uppföljare

Yoshio Sakamoto, speldesigner hos Nintendo och mannen bakom Metroid-serien, har sagt att Nintendo har en tradition av att lansera konsoler med överraskande egenskaper, och att deras nästa stationära inte kommer att bli något undantag. Tydligen kommer uppföljaren till Wii att lämna oss ”med munnarna öppna”.

“At Nintendo we always have the obligation to surprise users with a new game console,” sade Sakamoto. “We have never done what others have. We prefer to create something new that catches attention, and I think this will continue this time as well. Surely the new Nintendo machine will leave you all with your mouth open.”

Det kan dock dröja innan företagets nästa stationära konsol avtäcks. Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, sade nyligen att de inte ser något ”immediate need” att ersätta Nintendo Wii.

Sakamoto: Other M-uppföljare ”inte möjlig” utan Team Ninja

Metroid: Other M

Trots överlag positiva recensioner har inte alla uppskattat den vändning som Metroid-serien tog med den aktuella Wii-titeln Metroid: Other M, utvecklad av den japanska studion Team Ninja. Yoshio Sakamoto, mannen bakom majoriteten av spel i serien, tycker dock att om en uppföljare blir aktuell bör det vara Team Ninja som utvecklar den.

“As far as my opinion is concerned if we are going to make something similar to Metroid: Other M in the future I cannot think that it would be possible for Nintendo to make it without collaborating with Team Ninja,” sade Sakamoto.

Om det beslutas att en eventuell uppföljaren kommer att vara drastisk annorlunda än Metroid: Other M kan det dock bli läge att se sig om efter en ny utvecklare, fortsätter han.

“But if I’m going to decide that it’s going to be a different story for the next Metroid adventure then depending on the skills, know-how and technology that might require, Team Ninja might not be the choice for us to collaborate with.”

Metroid: Other M släpptes i Europa den 3 september, och har för tillfället 80/100 i snittbetyg enligt Metacritic.

Zero Suit-dräkten kan vara med i Other M

I en intervju med Nintendo Power blev Yoshio Sakamoto, producent för Metroid: Other M, tillfrågad huruvida det är möjligt att Samus Arans Zero Suit-dräkt från Super Smash Bros. Brawl kommer att finnas med i spelet.

“It’s a little hard to say right now,” svarade Sakamoto, ”but if it’s something people want, then there may be the possibility for that.”

Med tanke på att Metroid: Other M når nordamerikanska butiker i slutet av augusti kan det inte finnas mycket tid kvar till att lägga till nya funktioner och dylikt, men Sakamoto verkar inte vara villig att utesluta dräkten riktigt än.

Sakamoto om Team Ninja-samarbetet på Metroid: Other M

Metroid: Other M

Yoshio Sakamoto, mannen som leder utvecklingen av Wii-titeln Metroid: Other M, har sagt att Nintendos valde att samarbeta med Team Ninja på grund av studions tidigare erfarenheter av att utveckla titlar för stationära konsoler. Samarbetet kändes, som han uttrycker det, ”ödesbestämt”.

“I had come up with the Other M storyline and the rough outline for the game design, but I realized that what we had around us was basically a team that had been working on handheld games for quite awhile and we were looking at trying to make a 3D game here, so we realized that we needed some help,” sade Sakamoto.

“We looked out there at who’d be available and who’d be interested in both the concept and the storyline, and when we finally contacted Team Ninja they were very interested in the project and realized this was also a very good fit for them. Once we had a clear understanding of the shared goals, we were able to move forward.“

”As for my relationship with Mr. Hayashi, probably the best way to say it is that I like to see him as a peer. I absolutely feel that we are equals. As you say, he’s smart, he’s young, and he’s absolutely excellent at what he does.”

“There’s something about this partnership that feels destined”.

Igår avslöjade Nintendo att Metroid: Other M har försenats och kommer nu att släppas i slutet av augusti. Företaget har förklarat att förseningen dels beror på att de behöver mer tid för att finputsa titeln, dels på att de inte vill släppa flera titlar så tätt inpå varandra.

Sakamoto: Metroid: Other M-utvecklingen går ”mycket bra”

Metroid: Other M

Yoshio Sakamoto, producent för Metroid: Other M, har i en intervju på Nintendo Channel berättat att spelets utveckling framskrider utan problem.

“[Development is progressing] very well. The teamwork between Nintendo, Team Ninja, and D-Rockets is perfect and we’re working to bring you an exciting Metroid, and an attractive Samus. I hope you’ll wait a little longer, and look forward to its release.”

Metriod: Other M tillkännagavs på E3-mässan i Los Angeles förra året och släpps den 24 september.

Yoshio Sakamoto: Nintendo skulle ”gladligen” återuppliva Kid Icarus

Kid Icarus

Yoshio Sakamoto, en av spelutvecklarna bakom titlar som Metroid och Kid Icarus, har sagt att det inte är omöjligt att Nintendo kommer att återvända till den senare i framtiden – men bara om Nintendo-fansen visar att det finns en marknad för en uppföljare till Nintendo Entertainment System-titeln.

“I don’t know personally about any project underway regarding Kid Icarus, but if so many of those people are interested in it and really want to see it on the Wii they should really speak up,” sade Yoshio Sakamoto.

“If we can find some sort of way to bring it to the Wii, a way to make the game for the Wii that makes sense, we would happily do so,” fortsatte han. “But just keep in mind it may not be me making the game.”

Yoshio Sakamoto jobbar för nuvarande som producent i Metroid: Other M-teamet, så han har händerna fulla för stunden.

Copyright © Anders NorénKontakta mig