Följ vår...

Etikett wii vitality sensor

Vitality Sensor att visas på ”other venues”

Wii Vitality Sensor

Enligt Nintendo of America-chefen Cammie Dunaway är E3-mässan ett ganska ”högljutt och adrenalinfyllt” event. För mycket så för Nintendo Wii-tillbehöret Vitality Sensor, som istället kommer att sparas till en framtida, mer avslappnad tillställning.

“We’re continuing to work on the Vitality Sensor, [and] as we thought about what we wanted to bring to E3, we realized we had a really packed agenda,” sade hon.

“We also thought about the atmosphere at E3 which is noisy and adrenaline-filled, and loud and stressful, and it just didn’t seem like the best environment to introduce a product that’s really about relaxing, so we decided we’d think about other venues that would be more appropriate.”

Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, har tidigare sagt att mer information om Wii Vitality Sensor kommer att komma i juli. Det är alltså möjligt att vi kommer att få lite mer kött på benen om tillbehöret inom kort.

Därför saknades Wii Vitality Sensor på E3

Wii Vitality Sensor

The Legend of Zelda: Skyward Sword, Nintendo 3DS och ett nytt Donkey Kong-spel från Retro Studios – vi hade en ganska bra uppfattning om vad som skulle dyka upp på Nintendos E3-konferens igår. Något som överraskade med sin frånvaro var dock Wii Vitality Sensor; det handkontrolltillbehör som avtäcktes på förra årets mässa.

Wii Vitality Sensor ansluts till spelarens finger och känner av kroppsegenskaper som temperatur och puls. Vad detta kan användas till är fortfarande osäkert; Nintendo har inte kommit så långt ännu. Man väntade sig att ett par användningsområden skulle avslöjas på gårdagens presskonferens.

Enligt en talesman som Kotaku träffade på E3:s mässgolv passade Wii Vitality Sensor helt enkelt inte in bland de stora tillkännagivandena på presskonferensen. Nintendo 3DS och Zelda-spelet hade stulit uppmärksamheten. Då är frågan: När kommer Nintendo att visa upp Wii Vitality Sensor, och ännu viktigare, när kommer tillbehöret att släppas?

Nintendo och American Heart Association gör tillkännagivande den 17 maj

Wii Vitality Sensor

Den ideella hälosorganisationen American Heart Association och Nintendo har skickat ut ett pressmeddelande i vilket de berättar att de båda organisationerna kommer att göra ett gemensamt tillkännagivande i New York den 17 maj.

Varför det här är intressant? Jo, den enda Nintendo-produkten vi kan komma på som skulla kunna vara intressant för en organisation som American Heart Association är Wii Vitality Sensor; ett tillbehör som Nintendo har hållit tyst om sedan det tillkännagavs på E3 förra året. Nintendo har tidigare lovat att mer information kommer att komma på E3 2010 i mitten av juni. Är organisationernas tillkännagivande relaterat till Wii Vitality Sensor? På måndag vet vi.

Sony: Nintendos E3-konferens är den 15:e juni

Det verkar som att Nintendos presskonferens på E3 2010-mässan i mitten av juni kommer att, som väntat, hållas den 15 juni. Det råkade Sony avslöja i sin inbjudan till sin presskonferens på mässan, i vilken man kunde läsa följande stycke om transporten till och från lokalen:

Shuttle Transportation To/From SCEA Press Event
Shuttles are being provided from the Nokia Plaza area at the end of the Nintendo Press Conference around 10:15AM.

Översatt till vår tidszon innebär det att Nintendos presskonferens drar igång någon timme innan 19:15 den 15 juni. Nintendo har varit försiktiga med att berätta vilka spel som kommer att visas, men vi känner till ett par säkra kort. I januari sade Satoru Iwata, Nintendos VD, till investerare att företaget kommer att visa upp det nya Zelda-spelet på mässan. Även Nintendo 3DS kommer att avtäckas och finnas spelbar på mässgolvet.

Andra titlar och tillbehör som förväntas visas upp på mässan är Pikmin 3, Wii Party, Golden Sun DS, Wii Vitality Sensor och Platinum Games DS-rollspel The Last Story. De sex veckorna mellan oss och E3 2010 får gärna skynda på lite.

Nintendos omsättning har minskat med 18%

Nintendo har publicerat en finansiell översikt över de tolv månader som slutade den 31 mars 2010, och siffrorna visar att företagets omsättning har minskat med 18 procent till 229 miljarder yen jämfört med förra året. Intäkterna föll med 22 procent, från 1,84 miljarder yen till 1,43 miljarder yen.

Företaget menar att det minskade priset på Nintendo Wii, bristen på starka titlar under det första halvåret och den starka yenen ligger bakom de minskade intäkterna. Nintendo blickar dock alltjämnt framåt, och hävdar att Nintendo 3DS, Super Mario Galaxy 2, Wii Vitality Sensor och Metroid: Other M kommer att leda till bättre resultat under det här finansåret.

Du hittar hela rapporten här.

Rykte: Red Steel 3 är på väg

Red Steel 3

Enligt den franska utgåvan av Official Nintendo Magazine har Ubisoft redan planer på ett Red Steel 3. Tidningen rapporterar att spelet kommer att använda Wii Vitality Sensor, Nintendo Wii-tillbehöret som tillkännagavs på E3-mässan förra året. Fler detaljer än så har vi dessvärre inte i dagsläget.

Föregångaren Red Steel 2 utvecklades av Ubisofts Paris-studio, så om någon tidning skulle ha koll på seriens framtid antar vi att det är ONM Frankrike. Trots det skulle vi bli ganska förvånade om det visar sig att det här ryktet stämmer. Föregångaren släpptes för bara drygt en månad sedan, och trots positiva recensioner fick spelets försäljning en mycket trög start.

Vi rullar tummarna i väntan på ett tillkännagivande (eller en dementi) från Ubisoft.

Pachter: Super Mario Galaxy 2 och Metroid: Other M är inte systemsäljare

Super Mario Galaxy 2

Michael Pachter, analytiker hos Wedbush Morgan, tror inte att de kommande släppen av Super Mario Galaxy 2 och Metroid: Other M kommer att hindra Nintendo Wii-försäljningen från att fortsätta sjunka. Om Nintendo vill få fart på försäljningen igen har de inget annat val än att sänka priserna, menar han.

”I still think that the Wii as a hardware SKU lacks catalysts. I can’t imagine Super Mario Galaxy 2 or Metroid Other M as system-sellers, any more than I would expect Halo Reach or SOCOM to be. The hardcore Wii audience already has a Wii console, so these game launches aren’t likely to be catalysts. This far into the cycle, the only thing that really gets consoles moving is price cuts, and Nintendo was reluctant to cut price last year. In fact, the company waited until late September to cut price, even though year-over-year U.S. sales from April on were down 47%.”

”Over the first two months of this year, Wii sales in the U.S. are down 39%, but some of that could be due to inexplicable supply shortages (one would think that Nintendo could manage the supply chain better 3 1/2 years after launch), so I’ll give them the benefit of the doubt. However, we saw declines in sales of Wii Fit Plus with Balance Board and Wii Play, suggesting that demand for the Wii and its products is on the decline. So as far as I can see, unless Nintendo decides to cut price, there is not much of a catalyst coming. I don’t see the Wii Vitality Sensor driving sales, but I suppose I could be wrong. I often am…”

Super Mario Galaxy 2 och Metroid: Other M släpps den 11 juni respektive den 24 september. Detaljerna om Wii Vitality Sensor – en sensor som kopplas till spelarens finger och bland annat avläser puls – är få i dagsläget, men mer information om hur den fungerar och vad den kan användas till kommer att offentliggöras på E3 2010 i juni, lovar Reggie.

Reggie Fils-Aime: Mer info om Vitality Sensor kommer ”runt E3”

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, har sagt att de som väntar på mer information om Wii Vitality Sensor har all anledning att se fram emot E3-mässan i juni. Då kommer Nintendo att visa upp ett par användningsområden för Nintendo Wii-tillbehöret.

“The first thing we need to do is to show our vision of how the Vitality Sensor can be used for a new and unique experience and we recognize we haven’t done that yet. We’ve talked about the concept. We’ve shown some people video. So our focus is to bring to life how you could utilize the Vitality Sensor and our goal is to do that sometime around E3.”

E3 2010 hålls mellan den 15 och 17 juni. Med Wii Vitality Sensor, det nya Zelda-spelet och rykten om Nintendo DS2 verkar årets mässa bli en mycket spännande tillställning för Nintendo-fans.

Miyamoto om möjligheterna med Wii Vitality Sensor-stöd i nya Zelda

Wii Vitality Sensor

Shigeru Miyamoto, mannen bakom Mario- och Zelda-spelserierna, har diskuterat möjligheterna i att kombinera Nintendos kommande tillbehör Wii Vitality Sensor, som bland annat känner av spelarens puls, med det nya Zelda-spelet.

“Whenever we are going to use any new device it is possible to expand the appeal to those who are new to the videogaming world. At the same time, however, it is also fun to think of ways in which we might apply that new technology to existing forms of gameplay – just like the way we are working on the new Legend Of Zelda together with Wii Motion Plus.

As you become more scared, the enemies become even tougher. So maybe you might like to ask me to incorporate the Vitality Sensor into Zelda so that as you become more scared, the enemies become even tougher.”

Det här låter som ett exempel ämnat att illustrera en poäng snarare än en konkret gameplayidé, men tanken är likväl intressant. Wii Vitality Sensor tillkännagavs på E3-mässan i juni och saknar fortfarande releasedatum. Förhoppningsvis får vi se ett par exempel på hur tillbehöret kan användas på det här årets E3.

Nintendo varumärkesskyddar Wii Relax i USA

Nintendo har varumärkesskyddat Wii Relax i USA. Papperna skickades in den 8 januari, och Nintendos ansökan godkändes tidigare idag. Är det här den första titeln att utnyttja det kommande Nintendo Wii-tillbehöret Wii Vitality Sensor? Förmodligen.

Vi kommer med största sannolikhet att få se mer av Wii Vitality Sensor på E3-mässan i juni; om inte har Satoru Iwata – Nintendos verkställande direktör – tisslat och tasslat om att någon slags tillställning relaterad till tillbehöret kommer att hållas i juli. Vilket som verkar det som att vi kommer att få vänta ett tag innan vi får kännedom om Nintendos planer.

Copyright © Anders NorénKontakta mig