Följ vår...

Etikett warren spector

Epic Mickey kommer att ha flera olika slut

Epic Mickey

Adam Creighton, producent hos Disney Interactive-ägda Junction Point Studios, har avslöjat att deras kommande Wii-titel Epic Mickey kommer att ha olika avslut beroende på hur man spelar spelet.

“As you play through Disney Epic Mickey, what you do affects you and the game world, and changes how the game plays out.“

”This includes what Guardians you attract, how many, which quests you can finish (and which you can’t), and how you finish the quests you do choose to take on. Some of your actions will affect who is in a particular part of the world, and how they treat you, including whether they choose to even give you quests.“

”And yes,” sade han, “things you do affect the overall game, including its ending – and I will say there are “bunches and bunches” of variations on the ending, depending on the choices you make.”

Epic Mickey släpps den 25 november här i Europa. Det är exklusivt till Wii, åtminstone för tillfället – Warren Spector, spelets producent, har sagt att det kan komma att släppas till Xbox 360 och PlayStation 3, men att beslutet ligger över hans huvud.

Spector pitchade spel i Deus Ex-stil till Disney

Warren Spector, chef för Disneys Junction Point Studios, har avslöjat att innan han började jobba på kommande Epic Mickey pitchade han en Wii-titel i samma stil som den klassiska PC-titeln Deus Ex till Disney. Han anade dock redan på förhand att företaget inte skulle köpa idén.

“I remember telling my agent before the Disney meeting that I knew they’re not going to be interested in this stuff,” sade Spector.“ I went into the meeting room, pitched them my stuff, and sure enough I was right. The guys started texting in the middle of the meeting. I was convinced they were not interested.”

Det skulle dock visa sig att cheferna i själva verket skickade textmeddelanden till varandra. De hade själva tagit fram ett koncept, och var osäkra på om de skulle berätta om det för Warren Spector.

“I was standing there and they were actually texting to each other, saying ‘Should we ask him about the Mickey game?’ I really thought I was losing them. So they said to me, ‘We have a concept,’ and they were kind of embarrassed, ‘We have a concept for Mickey, we want to show you our idea.’ And they gave me this pitch.”

Resultatet av den diskussionen, Nintendo Wii-plattformaren Epic Mickey, når spelhyllorna i slutet av året. Och idén som Warren Spector pitchade till Disney? Disney äger den nu, och enligt Spector är det inte omöjligt att det blir ett spel av den förr eller senare.

Spector är ”intresserad” av Epic Mickey 2

Epic Mickey

Warren Spector, chef för Junction Point Studios och producent för kommande Epic Mickey, har upprepat att om tillfälle ges vill han utveckla en uppföljare till Nintendo Wii-titeln. Beslutet ligger dock inte hos honom, konstaterar han.

“I’ve been pretty upfront that I have no interest at all in doing something that’s just a one shot. Certainly it has been conceived as something that could become a franchise because that’s all I’m interested in doing.

Not because I want to build a brand and make a ton of money but because there are so many stories to tell. Whether that actually happens is way above my pay grade.”

En förutsättning för att ett spel ska få uppföljare brukar vara att de går med vinst, vilket många hardcore-titlar till Wii har misslyckats med. Om Epic Mickey blir en av dem får vi veta när det släpps i slutet av året.

Spector vill göra fler Epic Mickey-spel

Epic Mickey

Warren Spector, producent hos Epic Mickey-utvecklarna Junction Point Studios, har sagt i en intervju att han är intresserad av att utveckla fler spel med Disneys populära seriefigur – eller åtminstone i den värld som Epic Mickey utspelas i.

Frågan Spector fick var huruvida han är intresserad av att utveckla en uppföljare till Epic Mickey.

“Yes, I have no interest on working on one offs. I want to do things that have a life beyond me, beyond the team, beyond a single game… I hope there are wasteland games featuring Mickey Mouse and also the Lucky Rabbit for years to come. We’re doing comic books and graphic novels, I want Wasteland to live on beyond this game.”

En förutsättning för att ett spel ska få uppföljare brukar vara att det går med vinst, och enligt Michael Pachter, analytiker hos Wedbush Morgan, bör det inte bli ett problem i Epic Mickeys fall. I det senaste avsnittet av GameTrailers talkshow Bonus Round förutspådde han att spelet kommer att bli den mest sålda tredjepartstiteln till Wii hittills.

Warren Spector verkar gilla Nintendo 3DS

Warren Spector

Warren Spector, designern bakom Deus Ex och Nintendo Wii-titeln Epic Mickey, har ägnat de senaste dagarna åt att ösa kärlek över Nintendo 3DS.

“I was backstage at the Nintendo Press Conference on Tuesday, June 15, and as each new 3DS feature was described, my jaw got closer and closer to the ground.“

”It’s a game machine… it’s 3D… it has a gyroscope and accelerometer built in… It has Wi-Fi connectivity and shares data with other 3DS’s in the background… It has a 3D CAMERA!… and it PLAYS 3D MOVIES WITHOUT GLASSES!… I swear if they’d said it was a phone, too, I would have dashed back onto the stage and snatched the prototype and run like the wind! I half expected to hear it would tuck me in at night!”

Warren Spector verkar inte ha blivit mindre upphetsad när han faktiskt fick börja fingra på konsolen. Han blev, som han själv uttrycker det, ”blown away”.

”Pilot Wings – incredible. Nintendogs – even cuter than before and more engaging. Kingdom Hearts, Resident Evil, Metal Gear Solid – gorgeous. Kid Icarus is coming back plus there’s a Mario Kart, plus a new Zelda(!!!!!)! Not a bad set of games to brag about as you’re launching a new piece of hardware.”

Spector avslutade med en spärreld av superlativ.

“The 3D effect is basically perfect. I mean PERFECT. And the games and movie trailers shown on 3DS were stunning, enhanced and flat-out cooler than they could possibly have been in 2D. I was on the fence about 3D when I entered the Nintendo booth. By the time I left, I was floored.“

”I was completely wrong about 3D. Not a fad. Not going away. Here for good – and that’s a good thing. Nintendo deserves to sell a gazillion of these things. And I want the first one off the line!”

Låter som att han gillar den. Nintendo 3DS avtäcktes på Nintendos E3-presskonferens i början av juni och förväntas nå Europa tidigt nästa år.

275 personer jobbar på Epic Mickey

Epic Mickey

Warren Spector, chef hos Disneys Junction Point, har avslöjat att nästan 275 personer jobbar på studions Nintendo Wii-plattformare Epic Mickey. Det inkluderar de 115 personer som är fast anställda hos Junction Point och runt 160 frilansare.

“When you have a project this ambitious, you have to go big,” förklarade Spector.

Epic Mickey släpps till Nintendo Wii i höst. Du hittar bilder från spelet här.

Spector: Därför är Epic Mickey Wii-exklusivt

Warren Spector, grundare av Junction Point Studios, har förklarat att anledningen till att deras kommande titel Epic Mickey är Wii-exklusiv är att spelet helt enkelt passade konsolens målgrupp.

Citatet nedan kommer från en mycket lång och väldigt läsvärd Game Informer-intervju med Spector.

GI: Why the Wii?

WS: Well, think about it. Would you really want to tackle convincing Halo or Grand Theft Auto players that they want to be Mickey Mouse? Would you really want to do that? In terms of finding a congenial audience, let’s go for a platform that’s known for Mario and Link and now Sonic. Come on. Honestly, with the unit sales on the hardware, it was kind of a lucky happenstance. We made the call to go to the Wii long before it was clear that the Wii was going to be, at least for now, the best-selling platform.

It was about going where the audience is and going somewhere where they’re going to accept a visual style that is more cartoony than people are used to seeing and where we don’t feel obliged to throw in every shader on the planet. “Look at the normal maps and shaders.” We don’t have to do that kind of stuff. It’s the right platform for this project, for sure.

Epic Mickey släpps någon gång under nästa år.

Copyright © Anders NorénKontakta mig