Följ vår...

Etikett the legend of zelda: ocarina of time

Miyamoto om Ocarina of Time 3DS

Shigeru Miyamoto har kommenterat tillkännagivandet att de jobbar på en Nintendo 3DS-version av Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Tydligen har han länge haft planer på att göra en remake av titeln.

“Three years ago when we started working on the 3DS screen, I knew I wanted to work on version of Ocarina of Time. I felt that if you were running around in those fields in 3D, you’d really feel like you were there in Hyrule.”

Nintendo 3DS, som avtäcktes på gårdagens presskonferens, har alltså varit under utveckling i runt tre år.

Nintendo bekräftar Ocarina of Time 3DS

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Igår kväll berättade vi att bilder av en Nintendo 3DS-version av Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: Ocarina of Time hade dykt upp på Nintendos pressida för E3-mässan. Nu har Nintendo of America bekräftat att en remake av titeln är på väg genom ett Twitter-inlägg.

“Zelda fans, one more thing… We’re proud to introduce The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D!”

Du hittar fler bilder av titeln här. Vi håller ögonen öppna efter mer information.

Rykte: Ocarina of Time-remake till 3DS

Uppdaterat: Nintendo har bekräftat att en Ocarina of Time-remake är under utveckling till Nintendo 3DS. Läs mer här.

Ursprungligt inlägg: Det du ser ovan är en av fem bilder på vad som verkar vara en Nintendo 3DS-remake av Nintendo 64-titeln The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Bilderna har hämtats från Nintendos pressida för konferensen, så de kommer direkt från källan.

Om spelet faktiskt existerar – vilket dess bilder verkar antyda – är det anmärkningsvärt att det inte omnämndes eller visades upp alls under Nintendos presskonferens igår kväll. Det kanske sparas till Tokyo Game Show, eller så är det bara ett teknikdemo avsett att bygga intresse för Nintendo 3DS.

Oavsett vilket kommer vi att följa uppdateringen kring det här med stort intresse. Ett nytt The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 3DS vore ju faktiskt inte fel.

David Jaffe hade ändrat strukturen i God of War efter Zelda-spelen

David Jaffe, mannen bakom det första spelet i God of War-serien, har skrivit i sin Twitter att om han hade producerat spelet idag hade han förmodligen ändrat strukturen för att efterlikna den i Nintendo 64-spelet The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

“If I were to do GOW now, I would do GOW meets ZELDA 64 structure. Much more interested in immersive games now vs. scripted experiences…But I think Zelda open world+GOW  puzzles/combat=pretty good mash. Many other games have mash’d that up…Not to imply I don’t love GOW. I DO very much. But I just would not design it the same way now, in 2010.”

Det kan vara värt att påpeka att David Jaffe inte längre är inblandad i utvecklingen av God of War-serien, vilket innebär att fans av serien kan slappna av. God of War kommer (förmodligen) att förbli God of War.

Musiker släpper orkestrerad version av soundtracket från The Legend of Zelda: Ocarina of Time

2003 lekte en 14-årig pojke med tanken att spela in hela soundtracket från Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: The Ocarina of Time med en riktig orkester. Sex år har passerat, pojken har blivit en man, och drömmen har blivit verklighet. Nu presenterar han, tillsammans med en stor grupp av musikintresserade Zelda-fans, den färdiga produkten: hela soundtracket (82 låtar!) från The Legend of Zelda: Ocarina of Time, inspelat med riktiga instrument.

Projektet, som heter Zelda Reorchestrated, låter dig ta del av samtliga låtar utan att kräva ett öre tillbaka. Du laddar ner dem via deras hemsida. Den verkar vara en aning överbelastad för stunden, men jag kan intyga att det är värt all eventuell väntan. Temat från Gerudo Valley har aldrig låtit så fantastiskt.

Eiji Aonuma avslöjar sitt favoritspel

Eiji Aonuma – Sitter framför mikrofon på presskonferens

Eiji Aonuma, producenten för Zelda-serien, har avslöjat på Storbritanniens Nintendo Channel vilket Nintendo-spel han håller absolut högst. Inte helt oväntat är det ett spel i The Legend of Zelda-serien – men vilket?

”The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time is special to me as it is the first Zelda game I worked on. It was also the first 3D Zelda game so each idea was created from scratch.”

”Even now when I work on new titles I try to remember the way I felt when I worked on Ocarina Of Time. I’m really glad that so many people around the world called Ocarina Of Time the best title ever in the history of videogames.”

Citatet blir extra intressant med tanke på att Aonuma så sent som förra veckan sade att ”If you play Ocarina of Time nowadays, you notice that it’s not that good.” Att spelet är speciellt för honom betyder inte nödvändigtvis att han fortfarande tycker att det är bra, men ändå. Intervjun följer.

Aonuma diskuterar möjligheterna med nytt Ocarina of Time

The Legend of Zelda: Ocarina of Time – Link är chockad

Inbitna fans av Zelda-serien har i flera år bönat och bett om en remake av Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: Ocarina of Time från 1998. Vissa vill se en portabel version till Nintendo DS, andra hoppas på ett Nintendo Wii-remake med The Legend of Zelda: Twilight Princess-motorn som grund.

I en intervju med IGN reflekterar Eiji Aonuma – seriens producent – över för- och nackdelarna med ett återbesök till det Hyrule som målades upp i Ocarina of Time. Det verkar inte vara aktuellt att påbörja en remake av någon titel i Zelda-serien i dagsläget, men Aonuma uteslutet inte möjligheten att han kommer att titta närmare på det i framtiden.

“Well, I sometimes hear such requests from people who want to play Ocarina of Time on Wii, they ask us to remake it and take advantage of Wii technology. Whenever we have to think about the remake, we have to also think about the background, especially what kind of situation, what kind of period and time that previous game was played in, because be it Ocarina of Time or any other games, whenever they say they want to have a remake on whichever platform, they have some emotional attachment from playing that game at that particular time or environment.

That sort of background is always there when they talk about or request the remake of a game. We cannot afford to destroy that kind of emotional attachment. Still, even if we are going to take advantage of the improved technology, we have to have some breakthrough in the gameplay. That combination is not an easy one. Whenever we talk about this breakthrough technology, we come up with ideas that we would like to incorporate into the new Zelda franchise. So that’s the current situation and that’s the reason why we are not very aggressive in exploring the possibility of remaking the past Zelda series. If I can think of how do it, or any other inspiration comes to me, without destroying the emotional attachment people have to the past game, and I can make some great innovation or renovation on the remake, then I might be able to think about it further.”

Aonuma: Att toppa Ocarina of Time blir ”komplicerat”

Shigeru Miyamoto och Eiji Aonuma – Håller i priser

Förra året sade Eiji Aonuma, här till höger om Shigeru Miyamoto, att han inte tänker sluta jobba med Zelda-serien förrän han lyckas producera ett spel som överträffar Nintendo 64-titeln The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

I en intervju den spanska tidningen El Mundo höll med Aonuma nyligen kommenterade han åter utmaningen i att toppa N64-klassikern, och sade att det kommer att bli ”ganska komplicerat”. Men Ocarina of Time får ändå mycket gratis genom nostalgi, menar han.

“Surpassing it is very complicated. In addition, the things of the past pass on to our memories and there they grow bigger. Now if you play Ocarina of Time, you realize that it is not such a good game. There are times when it does not move quickly, the graphics are not as nice as they should be, there are parts that are somewhat confusing…Now, other Zelda games are technically superior. Everything is much faster, much better…But to overcome Ocarina of Time, what is needed is a change comparable to what occurred back then. And that’s something that is quite complicated.”

Aonuma har tidigare sagt att de planerar att förändra strukturen i nästa stora Zelda-spel jämfört med de tidigare titlarna i serien. Vad det faktiskt innebär? Vi har inte en aning.

Copyright © Anders NorénKontakta mig