Följ vår...

Etikett the conduit

Rykte: High Voltage säger upp personal

Ett rykte som dök upp tidigare idag har gjort gällande att High Voltage Software, utvecklaren bakom Wii-titlarna The Conduit och Tournament of Legends, har låtit upp till 20-30 anställda gå. Enligt källor som har varit i kontakt med Joystiq kan ännu fler uppsägningar bli aktuella.

Det är möjligt att uppsägningarna beror på att High Voltage precis börjar bli färdiga med Conduit 2, men det är också möjligt att Tournament of Legends inte blev lika framgångsrikt som företaget hoppades. Förhoppningsvis vet vi inom kort.

High Voltage om Conduit 2: “We’re doing whatever it takes”

The Conduit 2

Eric Nofsinger, chef hos High Voltage Software, har sagt i en intervju på SEGA-bloggen att studion kommer att göra ”whatever it takes” för att se till att deras kommande Wii-förstapersonsskjutare Conduit 2 blir en framgång.

“We’re doing whatever it takes to make Conduit 2 the very best that it can,” sade Nofsinger, “because we love the game and our audience.”

Han diskuterade även föregångaren The Conduit från juli 2009.

“It really was a lot for the team to handle at one time,“ sade han. ”The result was a game that is fun to play and is solid overall, but never quite manages to excite its audience with inspired visions of a darkly futuristic world that’s being torn apart by aliens.”

Conduit 2 släpps till Nintendo Wii i höst.

The Conduit 2 så gott som bekräftat av High Voltage Software

The Conduit

Igår berättade vi om en affisch med en gigantisk tvåa som High Voltage Software hade smällt upp på väggen i deras lokal på Game Developers Conference i San Francisco. En solklar referens till det ännu otillkännagivna The Conduit 2, resonerade spelsajten G4, men när de frågade utvecklarna om affischen fick de inte något definitivt svar. GameReactor lyckades bättre.

”We’re very excited about it, the first one was great, but this is something much better”, kommenterade Eric Nofsinger, creative director hos utvecklaren.

När dGameReactor frågade Nofsinger om vi kommer att få se ett tillkännagivande av The Conduit 2 på E3-mässan i juni svarade han att det kommer att utannonseras förr eller senare, och att vi kanske inte bara kommer att få se det på E3. En spelbar version på E3 låter inte som en omöjlighet. Dessvärre ville den High Voltage-anställde inte avslöja mer än så.

High Voltage antyder The Conduit 2 på GDC

The Conduit

High Voltage har vid Game Developers Conference i San Francisco antytt att The Conduit 2 kan vara under utveckling.

G4 har rapporterat att utvecklaren, som visade upp Tournament of Legends och The Grinder, hade en affisch i demonstrationsrummet med siffran två i ett typsnitt snarlikt till det som förekommer i The Conduit. När G4 frågade utvecklarna om detta fick de följande svar:

“There’s more to come on that!”

De fick dock inte ta några bilder av affischen, så vi får helt enkelt ta G4:s ord på saken. The Conduit släpptes till Nintendo Wii förra sommaren, men fick ett milt mottagande – bara 150 000 sålda exemplar under första veckan.

SEGA kommer ”troligen inte” göra fler Wii-spel till hardcore-publiken

Med titlar som The Conduit, The House of the Dead: Overkill och MadWorld har SEGA etablerat sig själva som en av de största utgivarna av hardcore-titlar till Nintendo Wii, men trots positiva recensioner har spelen inte nått de resultat SEGA har hoppats på. Enligt Constantine Hantzopoulos, studio director hos SEGA, kommer bristen på framgångar troligen att leda till att utgivaren inte kommer att släppa fler Nintendo Wii-spel riktade mot den målgruppen.

I det senaste avsnittet av 1UP:s 4 Guys Podcast sade Constantine Hantzopoulos följande:

”Circling back to the whole mature Wii thing, again SEGA took a gamble, we put out some pretty decent content. I mean, House of the Dead: Overkill and MadWorld are great Wii games. They really are, especially House of the Dead: Overkill. That game is funny. Yes [it did better than MadWorld]. I mean they’re both doing okay and at the end of the day we’ll make our numbers, that’s good. Conduit’s done quite well for us. It’s been slow burn. That’s the other thing you find out about the Wii. It’s not necessarily first 3 weeks like most titles. And DS. It’s a longer burn, actually. So we panicked at first, but it’s like okay.

But that begs the question, are we going to do more mature titles for the Wii? And it’s like, probably not. Look at Dead Space. We were stunned. That was my litmus test. Basically, it’s like, okay, you got EA [Electronic Arts], who can put all the marketing muscle behind this, an established franchise that scored quite well on 360 and PS3. They should be able to actually hit this out of the park, right? We get numbers, real numbers aside from NPD, and I’m like, ‘Woah.’”

Om du vill höra mer om SEGA:s syn på deras och andra företags Nintendo Wii-satsning råder jag dig att klicka dig in på 1UP:s 4 Guys Podcast och plocka fram hörlurarna. Hantzopoulos gör ett par intressanta iakttagelser.

Copyright © Anders NorénKontakta mig