Följ vår...

Etikett shigeru miyamoto

Utvecklare prisar Miyamoto på Marios födelsedag

En bunt välkända västerländska och japanska spelutvecklare har ställt upp sig på rad i speltidningen Famitsu för att prisa Shigeru Miyamoto, Super Marios skapare, inför den italienske rörmokarens stundande 25-årsdag. Du hittar deras omdömen nedan.

“Nintendo didn’t just make Super Mario. They made the genre where the hero always follows the correct path,” sade Bethesda Game Studios Todd Howard.

”The reason I entered the industry was because I encountered Mario and learned how interesting games can be. Thank you, Mr Shigeru Miyamoto,” tillade Capcom’s Keiji Inafune.

Hideo Kojima, mannen bakom Metal Gear-serien, bjöd också på ett citat.

“Shigeru Miyamoto’s Super Mario Bros. changed the future not just of games, but for all of entertainment, and for myself as well.”

Du hittar fler omdömen om Shigeru Miyamoto och Super Mario Bros. hos Andriasang. Bland dem som uttalar sig finns Hironobu Sakaguchi, Final Fantasy-seriens skapare, och Yakuza-producenten Toshihiro Nagoshi.

Super Mario fyller 25 år idag

Super Mario firar 25 år

För 25 år sedan, den 13 september 1985, släpptes plattformaren Super Mario Bros. till Nintendo Entertainment System. Spelet utvecklades av en liten grupp ungdomar ledd av Shigeru Miyamoto, och även om spelet ansågs ha potential inom Nintendo kunde nog ingen ana vilket genomslag det – och dess huvudkaraktär – skulle ha i spelvärlden.

Idag, 25 år senare, anses Super Mario vara världens mest kända spelkaraktär, och hans spel har sålts i över 240 miljoner exemplar, vilket gör serien till världens mest sålda. En undersökning som genomfördes på nittiotalet avslöjade att Super Mario var mer välkänd bland landets ungdomar än Disneys galjonsfigur Musse Pigg.

Bergsala har skrivit en sammanfattning av den overallprydde rörmokarens 25 år i spelvärlden. Du hittar den nedan.

+ Fortsätt läsa

Nintendo ”överväger” Miis för 3DS

Mii-kanalen

Sedan Nintendo Wii lanserades har över 100 miljoner Miis, digitala avatarer, skapats av användarna, och medan Nintendo DS inte har använt avatarerna i någon större utsträckning antyder Shigeru Miyamoto, chef hos Nintendo, att de kommer att spela en större roll för uppföljaren Nintendo 3DS.

“We need to keep in mind how we evolve the Miis and how we think about compatibility with Miis between different systems, but that’s something that we’re definitely giving consideration to and want to continue to try to allow people to use their Miis on different Nintendo systems going forward.”

Nintendo 3DS förväntas lanseras här i västvärlden tidigt nästa år. online casino

Miyamoto: Ny karaktär kan komma nästa år

Link, Mario, Donkey Kong och Dr. Olimar – Shigeru Miyamoto har skapat några av spelvärldens mest kända karaktärer under sin 30 år långa karriär, och än verkar han ha en del kreativitet kvar. Under ett möte med aktieägare i Kyoto för ett par dagar sedan avslöjade Miyamoto att Nintendo inte tillkännagav alla deras kommande titlar på E3.

“It’s about time for a new game character. Perhaps this can be delivered next year,” sade han.

På grund av den kommande titeln hoppas Miyamoto att de färdigställer Pikmin 3 så snart som möjligt. Det antyder att spelen utvecklas av samma studio; Software Development Group No. 4. De har tidigare utvecklat bland annat New Super Mario Bros. Wii och New Super Mario Bros.

Miyamoto om Super Mario World 3DS

Super Mario World

Nästan två årtionden har passerat sedan Super Mario World släpptes i Japan. Den högt skattade Nintendo-klassikern har sedan dess släppts till både Virtual Console och till Game Boy Advance, och en demonstration med spelet visades upp på Nintendo 3DS på Nintendos E3-konferens i början av juni. Finns det någon möjlighet att en remake eller uppföljare kommer att släppas till konsolen?

När Shigeru Miyamoto träffade IGN nyligen delade han med sig av ett par idéer för en Super Mario World-titel till Nintendo 3DS.

“Well you know actually a lot of ideas that I would have liked to have implemented in Super Mario World have come to life in later Mario games since then.

But the question gets me thinking about what fun it would be to create a Super Mario World game on the Nintendo 3DS and how we could use the depth and the sense of distance offered by 3D visuals on the world map and on the maps in that game, so that you have Bullet Bills flying at you from a distance and popping up off the screen.”

IGN fortsatte med ett genast fråga om Miyamoto antydde något med detta, till vilket han svarade:

“I don’t know… Maybe!”

Nintendos VD tjänar 6 milj. sek om året

Enligt en rapport från den japanska dagstidningen Asahi Shimbun tjänar Satoru Iwata, Nintendo verkställande direktör, 68 miljoner yen (sex miljoner svenska kronor) om året. Även om man räknar med Iwatas bonusar på upp till 187 miljoner yen (16,5 miljoner kronor) är det bra mycket mindre än vad Howard Stringer, VD för Sony, tjänar varje år. Hans grundlön är 816,5 miljoner yen (71,7 miljoner kronor) om året.

Tidningen avslöjade även att en grupp av sex av Nintendos styrelsemedlemmar, där Mario- och Zelda-skaparen Shigeru Miyamoto ingår, tjänar sammanlagt 100 miljoner yen (8,8 miljoner kronor). Miyamoto har tidigare sagt att hans lön ligger på samma nivå som företagets producenter, då han har tackat nej till att få löneförhöjningar.

Enligt en ny japansk lag måste företag i landet avslöja vilka styrelsemedlemmar som tjänar över 100 miljoner yen om året, och hur mycket de tjänar. Stora pengar i spelbranschen.

Miyamoto verkar inte ge mycket för Kinect

Miyamoto om Ocarina of Time 3DS

Shigeru Miyamoto har kommenterat tillkännagivandet att de jobbar på en Nintendo 3DS-version av Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Tydligen har han länge haft planer på att göra en remake av titeln.

“Three years ago when we started working on the 3DS screen, I knew I wanted to work on version of Ocarina of Time. I felt that if you were running around in those fields in 3D, you’d really feel like you were there in Hyrule.”

Nintendo 3DS, som avtäcktes på gårdagens presskonferens, har alltså varit under utveckling i runt tre år.

Därför saknades Pikmin 3 på E3

Pikmin 2

Ännu ett E3, ännu en försäkran från Shigeru Miyamoto att Pikmin 3 är under utveckling – men han är inte redo att visa upp det på mässan riktigt än. Under en diskussionspanel på mässan som anordnades igår sade han att när Pikmin 3 visas vill han ha ”all eyes” på det och inget annat.

Anledningen till att han valde att inte ville visa Pikmin 3 på gårdagens presskonferens var att han vill att folk ska fokusera på det, och det fanns tydligen “other stuff here that may have stolen its thunder”. Men spelet är fortfarande under utveckling.

“Rest assured”, sade Miyamoto, “we are making Pikmin”.

Vi håller tummarna för mer information om Pikmin 3 på Tokyo Game Show i september. Förutsatt att Wii Vitality Sensor inte stjäl dess ”thunder” då, alltså.

Miyamoto: Konkurrenternas rörelsekontroll-satsning är ”hotfull”

PlayStation Move

Nintendos Shigeru Miyamoto har sagt till spelmagasinet Edge att Microsofts och Sonys rusning in i rörelsekontrollbranschen slår honom som ett ”hotfullt beteeende”.

“Whenever something we have created and presented is followed by copies, we always feel it is threatening,” sade utvecklaren.

“More than that, we’re concerned that others are trying to do something similar for the sake of it. It’s not encouraging to Nintendo.”

Miyamoto svarade på om han såg några paralleller mellan företagens plötsliga rörelsekontroll-satsningar och analogstickornas makttillträde under PlayStation-generationen.

Både Microsofts Project Natal och PlayStation Move kommer att släppas i slutet av 2010, och vi kan räkna med mer information om rörelsekontrollerna på E3-mässan näst-nästa vecka.

Copyright © Anders NorénKontakta mig