Följ vår...

Etikett playstation move

Feder: PlayStation 3 med Move är Wii HD

PlayStation Move och Nintendo Wii

Ben Feder, verkställande direktör för Take-Two Interactive, har sagt till deltagare vid ett event för investerare att Wii HD redan existerar – i form av rörelsekontrollerna Kinect till Xbox 360 och Move till PlayStation 3. Han sade också att hans son inte vill ta hem vänner, då han skäms för att han inte har ett HD-system som Xbox 360 eller PS3.

“What Sony and Microsoft have really done with Kinect and Move, especially Move, is provide a bridge for guys that are used to playing the Wii system with the wand and bringing them over to a HD system,” sade Feder.

”The PS3 with Move, in my view, is the Wii HD system. I think maybe Mom isn’t playing, but the kids are ‘graduating,’ and Microsoft and Sony have both provided a bridge to bring them over.”

PlayStation Move släpps i Sverige idag, medan Microsoft Kinect släpps först den 10 november. Och Wii HD? I mitten av juni sade Michael Pachter, analytiker hos Wedbush Morgan, att han inte längre trodde att ett Wii HD kommer att släppas.

Mikami: Rörelsekontroller är inte mainstream ännu

Shinji Mikami, mannen bakom Capcoms Resident Evil-serie, har berättat för den brittiska speltidningen PSM3 att han tror att det kommer att dröja minst tio år innan rörelsekontroller blir mainstream i spelbranschen.

“I don’t think motion controls will be in the gaming mainstream in the next ten years,” sade Mikami. “When the technology gets to the point where you can just flick your eyeballs around and the computer can pick it up, you won’t need a controller anymore. Obviously it’s going to take a while to get there.”

Frågan är naturligtvis vad Mikami menar med ”mainstream”. Nintendo har lyckats få ett ganska bra genomslag med Wii.

Molyneux: Wii och Move är väldigt snarlika

PlayStation Move och Nintendo Wii

Peter Molyneux, speldesigner och chef hos Microsoft-ägda Lionhead Studios, har sagt att Nintendo Wii och PlayStation Move – Sonys kommande rörelsekontroll – är ”väldigt snarlika”. Han har svårt att hitta skillnader mellan de bägge, berättar han.

“They seem very similar in their scope,” sade Molyneux. “I know Sony and Nintendo would argue that they are different, but they kind of seem the same. They enable certain sorts of experiences, and they are analogous to Kinect.”

I Peter Molyneux ögon är Kinect, Microsofts kommande rörelsekontroll, en mer avancerad teknik som kommer att gynna utvecklarna.

“I have to take my hat off to Microsoft, because they really did go one step beyond what they needed to do. It would be very easy for them to have created something like the Wii, but instead they did go that extra mile and they said, ‘No, we’re going to make that huge step.’”

“I think the real benefits are going to be shown in the next wave of titles that come out,” tillade han.

Både Microsofts Kinect och Sonys PlayStation Move släpps senare i år.

Miyamoto: Konkurrenternas rörelsekontroll-satsning är ”hotfull”

PlayStation Move

Nintendos Shigeru Miyamoto har sagt till spelmagasinet Edge att Microsofts och Sonys rusning in i rörelsekontrollbranschen slår honom som ett ”hotfullt beteeende”.

“Whenever something we have created and presented is followed by copies, we always feel it is threatening,” sade utvecklaren.

“More than that, we’re concerned that others are trying to do something similar for the sake of it. It’s not encouraging to Nintendo.”

Miyamoto svarade på om han såg några paralleller mellan företagens plötsliga rörelsekontroll-satsningar och analogstickornas makttillträde under PlayStation-generationen.

Både Microsofts Project Natal och PlayStation Move kommer att släppas i slutet av 2010, och vi kan räkna med mer information om rörelsekontrollerna på E3-mässan näst-nästa vecka.

Cohort Studios: Move är ”so much more accurate” än WiiMoten

PlayStation Move

Lol Scragg, verkställande direktör för Buzz-utvecklaren Cohort Studios, har sagt i en intervju med Develop att PlayStation Move är bra mycket mer precis än Nintendo Wiis rörelsekontroller.

“The PlayStation Move is a great piece of hardware. It has a fantastic feel to it and it’s incredibly accurate. We’ve had no issues with it, and the hardware and the libraries have come on well.”

“Having used both controllers a lot, I’d say it was clear that the Move controller is so much more accurate [than the Wii],” sade Scragg. “And it’s not just across the X and Y-axis either, the Z axis is really accurate as well.”

Cohort Studios jobbar just nu på en railshooter-titel till PlayStation Move med arbetsnamnet The Shooter. Även om rörelsekontroller allmänt anses vara en produkt som ska tilltala casual-publiken tror Scragg att first-party-titlar kommer att locka över många hardcore-spelare till den mörka sidan också.

“I understand that, if you read any of the forums, you’ll [see] people state they don’t need motion control, but that’s because they’ve likened motion control to the Wii. Once Sony and Microsoft start releasing their own games for their motion controllers, I think the core will come round to it.”

PlayStation Move och Project Natal – Microsofts rörelsekontroll – kommer bägge att släppas senare i år.

Miyamoto: Natal och Move är ”en stor ära”

Shigeru Miyamoto

Reggie Fils-Aime må vara kritisk mot Sonys och Microsofts plötsliga satsningar på rörelsekontroller, men Shigeru Miyamoto, mannen bakom Mario och Zelda-serierna, anser att Microsofts Project Natal och Sonys PlayStation Move är ”en stor ära”.

“Nintendo should welcome the opportunity,” sade Miyamoto, “when or where something we have originally tried is intensified by somebody else, because that means that other people are trying to starting to show their appreciation for whatever endeavour we have made in the beginning.”

“The user experience we have created is going to be intensified by the advent of new machines from other companies. It’s a new experience that we originated. So we really see it as a great honour.”

Nintendo-legenden sade också att företagets “uppdrag” är att göra “unik underhållning som saknar motstycke” och att skapa “teknik som är något nytt.”

“It needs to be something very different, something unique. That’s something we always look for. Of course, sometimes we need to intensify the forms we have already come up with, but that’s not the first priority for us.”

“Competing with other companies in that category is never our top priority.”

PlayStation Move och Project Natal släpps i slutet av det här året.

Reggie: PlayStation Move är ”Wii-Too”

Reggie Fils-Aime

Nintendo of America-chefen Reggie Fils-Aimes kavalkad av förolämpningar mot Sonys kommande PlayStation-rörelsekontroll Move fortsätter. Nu senast har han sagt att Sonys satsning på rörelsekontroller känns väldigt ”Wii-Too”.

“Looking at what PlayStation is doing, it feels very ‘Wii-too,’” sade Reggie.

“In terms of Microsoft, we’ll see when they actually show off their software. I think our competitors will be challenged in a number of ways: bringing fun experiences to life, because in the end that’s what the consumer wants.“

”Our competitors will be challenged on providing the great value we have always provided. Our consumers have a system that they love. Is that consumer suddenly going to stop and go do something else?”

Det här är långt ifrån första gången Reggie ger sig på PlayStation Move. Han har tidigare sagt att ingen Nintendo Wii-ägare kommer att vilja skaffa PlayStation Move och att konkurrenternas eftersläntring in i rörelsekontroll-satsningen är ”generande”. PlayStation Move släpps senare i år.

Rohde: PlayStation Move har en ”stor fördel” gentemot Nintendo Wii

PlayStation Move

Scott Rohde, chef hos Sony Worldwide Studios, har sagt att Nintendo Wii-ägare bör byta konsol till PlayStation 3 när rörelsekontrollen PlayStation Move släpps senare i år. Rohde använde det nyligen tillkännagivna bordtennisspelet till PlayStation 3 som exempel för att visa skillnaderna mellan PlayStation Move och Wii-tekniken.

“I think we showed very well that you can get that top spin or slice in there and it really feels like you’re playing a Table Tennis game“, sade Rhode. ”Also, because of the camera, the PS Eye, we add that whole element of augmented reality. And I think that’s a big advantage we have over what the Wii has done to date.”

Han tillfrågades även om han tror att de som redan äger ett Nintendo Wii kommer att känna sig motiverade att köpa PlayStation Move.

“I think so, sure. That’s definitely an audience that we’re targeting.

PlayStation Move tillkännagavs på Game Developers Conference i San Francisco förra helgen och släpps senare i år.

Fils-Aime: Ingen vill skaffa PlayStation Move om de har Wii

Reggie Fils-Aime

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, är uppenbarligen inte orolig för att Nintendo Wii-anhängare kommer att lockas att köpa Sonys nya rörelsekontroll PlayStation Move. Move är inte tillräckligt för att få Wii-ägare att köpa ett PlayStation 3, menar han.

“So I’m a consumer and I’m having a great experience with my Wii. And we know that’s the case – we look at the software that’s being purchased. Consumers love the Wii. What’s going to motivate them to spend minimally $300 for a new [PS3] system, plus minimally $100 for the Move motion bundle?”

”So [as a consumer] now I’m into this for $400 and I still have to spend money on software. What’s going to motivate me to do that?”

PlayStation Move släpps i höst.

Reggie Fils-Aime: Konkurrenternas Motion Controller-rusning är ”generande”

Reggie Fils-Aime

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, har sagt att Nintendo hade varit ”generade” om de hade tvingats delta i Microsofts och Sonys pågående rusning in i Motion Controller-tekniken. Sony avtäckte PlayStation Move i förrgår, och Microsoft kommer förmodligen att släppa de sista detaljerna om Project Natal på E3.

“I think a hallmark of Nintendo is that we are constantly trying to innovate,” sade Fils-Aime. “I think we would have been embarrassed to do what our competitors are currently doing.

“So, all I can tell you is that we will innovate. We will provide something new. Something that the consumer and the industry will look at and say ‘Wow, I didn’t see that coming.’”

Reggie Fils-Aime har vid upprepade tillfällen konstaterat att de inte har några planer på att släppa en Nintendo Wii-konsol med HD-funktionalitet. Han har nu utvecklats det resonemanget.

“When Mr Miyamoto goes to Mr Iwata say, ‘I have this great idea and I can’t do it on the Wii,’ that’s when there will be a next generation console,” fortsatte han.

“What that includes we’ll see. I think Mr Miyamoto himself has said that he is very interested in a high-definition experience, but to be 120 percent crystal clear, HD by itself in our view is not enough to go for a new console past the Wii.”

PlayStation Move och Project Natal släpps senare i år.

Copyright © Anders NorénKontakta mig