Följ vår...

Etikett nya zelda-spelet

Rykte: Detaljer om nya Zelda-spelet

Nya Zelda-spelet

Mängden tillkännagivanden och nya trailers är inte det enda som skjuter i taket före E3 – spelvärlden exploderar årligen av rykten veckorna före spelmässan i Los Angeles. Det senaste härstammar från Zelda Informer, som hävdar att de har fått tag på information om nästa spel i Zelda-serien.

Den ska härstamma från en översättare som ska ha hjälpt Eiji Aonuma, Nintendos VD, att förbereda ett tal inför mässan. Ha ett pepparkar nära till hands innan du börjar läsa.

  • Spelet kommer att heta The Legend of Zelda, utan undertitel.
  • Spelets handling utspelas flera hundra år före The Legend of Zelda: Ocarina of Time, och berättar hur Master Sword skapades.
  • Den älv-liknande flickan från konceptbilden är en mycket viktig karaktär i spelet. Hon heter Zordiana.
  • Hookshoten är med i spelet, och har nya funktioner. Den kommer inte omedelbart att dra spelaren till det objekt man skjuter på. Man kommer att kunna svinga sig med den, som med änterhaken från Wind Waker.
  • Ibland måste man ha ”rita” en specifik symbol med svärdet på en dörr för att öppna den.
  • Kontrollerna för pilbågen liknar dem för bågen i Wii Sports Resort.
  • Eiji Aonuma beslutade att spelet skulle ha två svårighetsgrader, trots att Shigeru Miyamoto, seriens skapare, sade nej. Normal är för nybörjare, och Hero, som saknar ”Super Guide”-system och har svårare fiender, är för mer erfarna spelare.
  • Grottan som demonstreras på scenen under presentationen (och även kommer att vara spelbar på mässan) är inte den sortens grotta vi är vana vid att se i Zelda-serien. När man tar sig ut ur och in i en grotta dyker det inte upp laddningskärmar eller dylikt – det är en mjuk transition. Grottan som kommer att finnas på E3 kommer att ha ett istema, och kommer att vara den första grottan man stöter på i spelet.

Observera att i väntan på Nintendos presskonferens, som hålls i morgon, är det här inget mer än obekräftade rykten och spekulationer. På tisdag får vi veta vad vi kan vänta oss av nästa titel i Zelda-serien.

Miyamoto: Nya Zelda blir ”player friendly”

Nintendos speldesigner Shigeru Miyamoto har avslöjat att nästa spel i Zelda-serien kommer att ha ”player friendly” spelkontroller.

“For us, it is important to the to optimise gameplay and make the controls easier,” berättade han för GamingMedia i en videointervju. “We do our best to make the controls player friendly, since Zelda has become complicated.”

Han berättade även att spelet kommer att överraska många, men ville inte gå in i detalj på hur det kommer att ske.

“For us, two things are important: to meet expectations and to surprise people. How we do it this time, I will not reveal,” sade Miyamoto.

“Normally, we create the video sequences, and these sequences are expanded. But this time we started with the game structure. And then with the video sequences. So this time it was reversed. Therefore, we have had little so far from the game to show. But will publish a lot close to the game’s completion.”

Nästa spel i Zelda-serien förväntas visa upp på E3 2010-mässan, som arrangeras i Los Angeles i mitten av nästa månad. Nintendos presskonferens går av stapeln den 15 juni.

Miyamoto: Nya Zelda visas på E3 2010

Shigeru Miyamoto har i en videointervju med en tysk spelsajt bekräftat (via Google Translate) att nästa spel i Zelda-serien kommer att visas på E3 2010-mässan i mitten av juni. Det avslöjades när han pratade om den concept-teckning som Nintendo släppte på förra årets E3.

“This image plays an important role in the plot. At E3 you will see what I mean. But honestly said you will only remember the games, such as makes the joke much. So you wait until you play it yourself.”

I november förra året sade Satoru Iwata, Nintendos verkställande direktör, att de hoppades att de skulle kunna visa det nya Zelda-spelet på E3 i mitten av nästa månad. I intervjun med den tyska spelsajten diskuterade Shigeru Miyamoto även hur det nya spelet kommer att vara annorlunda jämfört med tidigare titlar i serien.

“For us, two things are important: to meet expectations and to surprise people. How we do it this time, I will not reveal. Normally, we create the video sequences, and these sequences are expanded. But this time we started with the game structure. And then with the video sequences. So this time it was reversed.

Therefore, we have had little so far from the game to show. But will publish a lot close to the game’s completion. For us, it is important to the to optimize gameplay and make the controls easier. We do our best to make the controls player friendly, since ‘Zelda’ has become complicated.”

Förra veckan avslöjade Sony, av alla företag, att Nintendos presskonferens på E3 kommer att hållas tidigt på morgonen på mässans första dag; den 15 juni. Översatt till vår tidszon blir det någon timme innan 19:15. Med avtäckandena av både det nya Zelda-spelet och av Nintendo 3DS ser det ut att bli en konferens att minnas.

Sony: Nintendos E3-konferens är den 15:e juni

Det verkar som att Nintendos presskonferens på E3 2010-mässan i mitten av juni kommer att, som väntat, hållas den 15 juni. Det råkade Sony avslöja i sin inbjudan till sin presskonferens på mässan, i vilken man kunde läsa följande stycke om transporten till och från lokalen:

Shuttle Transportation To/From SCEA Press Event
Shuttles are being provided from the Nokia Plaza area at the end of the Nintendo Press Conference around 10:15AM.

Översatt till vår tidszon innebär det att Nintendos presskonferens drar igång någon timme innan 19:15 den 15 juni. Nintendo har varit försiktiga med att berätta vilka spel som kommer att visas, men vi känner till ett par säkra kort. I januari sade Satoru Iwata, Nintendos VD, till investerare att företaget kommer att visa upp det nya Zelda-spelet på mässan. Även Nintendo 3DS kommer att avtäckas och finnas spelbar på mässgolvet.

Andra titlar och tillbehör som förväntas visas upp på mässan är Pikmin 3, Wii Party, Golden Sun DS, Wii Vitality Sensor och Platinum Games DS-rollspel The Last Story. De sex veckorna mellan oss och E3 2010 får gärna skynda på lite.

ONM utlovar exklusivt avslöjande 16 juni

Official Nintendo Magazine har berättat att de kommer att ha ett världsexklusivt avslöjande i nästa nummer av tidningen, som släpps den 16 juni – dagen efter Nintendos presskonferens på E3-mässan i Los Angeles.

Vi har inte en aning om vad det är för något, men Pikmin 3 eller nästa Zelda-spel känns som kvalificerade gissningar. ONM ändrade tidningens releasedatum endast för att se till att de fick exklusivt coverage, så det måste vara en viktig titel. Oavsett vilket: E3 är snart bara en månad bort. Låt peppen börja.

Iwata: Zelda-teamet känner pressen från grafiken i Monster Hunter Tri

Monster Hunter Tri

Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, avslöjade i den senaste utgåvan av Nintendos intervjuserie Iwata Asks att medlemmarna i Zelda-teamet känner sig en smula pressade av grafiken i Capcoms kommande Nintendo Wii-titel Monster Hunter Tri. Iwata menar att Capcoms spel bevisar att man kan göra snygga spel på Nintendo Wii om man lägger manken till.

“Nintendo’s staff have been galvanized by Capcom. I can tell they feel like you did what they hadn’t yet,” sade Iwata. “Besides, the enthusiasm you put into it is apparent in the graphics.“

”Looking at the graphics objectively, I feel like the game’s visuals are one of the representative examples of what can ultimately be done with Wii,“ fortsatte han. ”I think it has placed the Zelda team under a considerable amount of pressure.”

Ryozo Tsujimoto, producent för Monster Hunter Tri, svarade att spelets grafik var central tidigt i utvecklingsprocessen.

“The first project planning document that we wrote said, “Let’s make the best graphics ever seen on the Wii console,” he replied.

Monster Hunter Tri släpps till Nintendo Wii den 23 april. Det nya Zelda-spelet planeras att avtäckas på E3-mässan i juni.

Miyamoto: 2010 blir ett ”fantastiskt år” för Nintendo

Shigeru Miyamoto

Shigeru Miyamoto, mannen bakom Zelda- och Mario-spelserierna, har sagt att 2010 kommer att bli ett fantastiskt år för Nintendo-fans med smak för hardcore-spel. Bland höjdpunkterna hittar vi Super Mario Galaxy 2 och Metroid: Other M som släpps om ett par månader, och vi kan räkna med fler spännande titlar längre fram.

”This year’s going to be really great for the hardcore Nintendo player, especially with Super Mario Galaxy 2,” sade Miyamoto. ”It’s action-packed software and when I say action-packed software, it’s not just going to show you [pre-set] action movements in the 3D format. Rather, this is action-packed software that you can manipulate with your own will and your own control.”

”I really want many households to be able to have a hands-on experience of Mario Galaxy 2. [Elsewhere] I didn’t have any involvement in Metroid Other M, but it is on its way. And also we are working on the New Legend Of Zelda for Wii. So from this year to the next, I hope that the hardcore-type gamers are really looking forward to the multiple Nintendo titles on Wii. And also, we are working on the [new] Pikmin.”

Det nya Zelda-spelet kommer att avtäckas på E3-mässan i Los Angeles i juni. Med lite tur kanske vi får se det nya Pikmin-spelet där också.

Miyamoto om möjligheterna med Wii Vitality Sensor-stöd i nya Zelda

Wii Vitality Sensor

Shigeru Miyamoto, mannen bakom Mario- och Zelda-spelserierna, har diskuterat möjligheterna i att kombinera Nintendos kommande tillbehör Wii Vitality Sensor, som bland annat känner av spelarens puls, med det nya Zelda-spelet.

“Whenever we are going to use any new device it is possible to expand the appeal to those who are new to the videogaming world. At the same time, however, it is also fun to think of ways in which we might apply that new technology to existing forms of gameplay – just like the way we are working on the new Legend Of Zelda together with Wii Motion Plus.

As you become more scared, the enemies become even tougher. So maybe you might like to ask me to incorporate the Vitality Sensor into Zelda so that as you become more scared, the enemies become even tougher.”

Det här låter som ett exempel ämnat att illustrera en poäng snarare än en konkret gameplayidé, men tanken är likväl intressant. Wii Vitality Sensor tillkännagavs på E3-mässan i juni och saknar fortfarande releasedatum. Förhoppningsvis får vi se ett par exempel på hur tillbehöret kan användas på det här årets E3.

Reggie Fils-Aime har ”inte spelat” nya Zelda ännu

Nya Zelda-spelet till Wii

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, har berättat att han har nästan lika dålig koll på det nya Zelda-spelet som vi vanliga dödliga – han har nämligen inte heller fått ta del av deras nästa stortitel ännu.

“I’ve talked to people about it. I, personally, have not played Zelda,” sade Reggie. “I’ve played more of our content that’s closer in and that we’ve already announced. I look forward to my next trip to Kyoto to get my own hands on it.”

Hur länge vi får vänta innan vi får ta del av Shigeru Miyamotos nästa, stora titel är ännu inte känt. Dock vet vi att nya Zelda-spelet kommer att ha stöd för Wii MotionPlus och att vi kommer att få se det på årets E3-mässa i juni. För mer information, läs ”Det vet vi om det nya Zelda-spelet till Nintendo Wii

Dunaway antyder att nya Zelda släpps i slutet av 2010

Cammie Dunaway, chef för marknadsföring hos Nintendo of America, har sagt att företaget kommer att ha ett ”bra sista halvår” vad gäller släpp av nya spel, vilket – antyder hon – kan komma att inkludera det nya spelet i Zelda-serien.

“One of the things that’s true for Nintendo is that we’re not driven by a calendar for our release dates,” sade hon. “When the games are ready to go, when the quality is perfect, that’s when we release. We all benefit if we can keep a pretty steady pace, so the development teams have worked hard to make sure that we’ve got a full lineup this year.”

“If you compare the first half of 2010 with the first half of 2009, it’s night and day. And from some of the things that Mr. Iwata has talked about, and that we will talk about at E3, like Zelda, you know that we’re going to have a good back half of the year, as well”.

Om du vill veta mer om det kommande Zelda-spelet till Nintendo Wii, läs vår sammanfattning.

Copyright © Anders NorénKontakta mig