Följ vår...

Etikett nintendo 64

Musiker släpper orkestrerad version av soundtracket från The Legend of Zelda: Ocarina of Time

2003 lekte en 14-årig pojke med tanken att spela in hela soundtracket från Nintendo 64-klassikern The Legend of Zelda: The Ocarina of Time med en riktig orkester. Sex år har passerat, pojken har blivit en man, och drömmen har blivit verklighet. Nu presenterar han, tillsammans med en stor grupp av musikintresserade Zelda-fans, den färdiga produkten: hela soundtracket (82 låtar!) från The Legend of Zelda: Ocarina of Time, inspelat med riktiga instrument.

Projektet, som heter Zelda Reorchestrated, låter dig ta del av samtliga låtar utan att kräva ett öre tillbaka. Du laddar ner dem via deras hemsida. Den verkar vara en aning överbelastad för stunden, men jag kan intyga att det är värt all eventuell väntan. Temat från Gerudo Valley har aldrig låtit så fantastiskt.

Mer eller mindre spelbar Nintendo 64-emulator släpps till iPhone

ZodTDD, emulatorexperten för mobila plattformar, har precis presenterat sitt senaste projekt – en mer eller mindre spelbar Nintendo 64-emulator för iPhone-telefoner modifierade för att köra inofficiell kod; också känt som ”jailbreaking”. ”Mer eller mindre spelbar” betyder i det här fallet ”oerhört långsam”. Som du kan se i filmen i slutet av inlägget rullar emulatorn på i bara en eller ett par bildskärmsuppdateringar i sekunden.

Om du fortfarande är intresserad behöver du dock inte lägga ut mycket för att ta emulatorn på en provtur, då den har en överkomlig prislapp på 2,5 dollar – strax under 20 kronor. Du kan köpa den här. Den har dessutom BlueTooth-support, vilket låter dig spela spelen med WiiMoten. Filmbevis nedan.

Iwata: Majora’s Mask var ”en stor vändpunkt” för Nintendo

The Legend of Zelda: Majora's Mask – Logotyp och masken

Satoru Iwata, Nintendos verkställande direktör, har sagt att Nintendo 64-titeln The Legend of Zelda: Majora’s Mask var en vändpunkt för företaget då den fick dem att inse att djupt och kompakt gameplay var en av framtidens stora spelformer. Iwata förklarar:

“The ‘Three-Day System’, the idea of a compact world to be played over and over again, came down from Miyamoto-san and one other director, (Yoshiaki) Koizumi-san,” förklarar Zelda-producenten Eiji Aonuma i det senaste avsnittet av Iwata Asks. “We added that to the mix, and then, finally, we saw the full substance of a The Legend of Zelda game we could make in one year.”

“Actually, I feel as though, back then, we were given a glimpse of the concept that ‘Deep, compact play is one form of the games of the future’,” tillade Iwata. “I think in that sense, as a product, The Legend of Zelda: Majora’s Mask was a big turning point for Nintendo.”

För er som inte har en Nintendo 64-enhet ståendes på TV-bänken finns Majora’s Mask även tillgängligt för nedladdning på Virtual Console. 1 200 Wii Points (~120 kronor) är ett billigt pris att betala för en av den femte konsolgenerationens bästa titlar.

Copyright © Anders NorénKontakta mig