Följ vår...

Etikett mega man

Capcom: Mega Man har ”some surprises in store”

Seth Killian, communitymanager hos Capcom, har sagt att företaget inte på långa vägar är färdigt med Mega Man-serien ännu. Serien har, som han uttrycker det, ”fortfarande ett par överraskningar att bjuda på”.

“[The series still has] some surprises in store for everybody. It’s good. I don’t want to say nobody has seen it coming. Somebody may have seen it coming. But it excited me and when I heard about the project, I was like, ‘Holy crap. That’s rad.’ I actually haven’t seen anything that’s going on with the project right now but the idea was exciting. This is still kicking around as a concept. But there are exciting ideas in the Mega Man space.”

Keiji Inafune, Mega Mans skapare, har tidigare sagt att han skulle ville göra något ”totalt annorlunda” med serien. Den nedladdningsbara titeln Mega Man 10 släpptes till WiiWare i början av mars.

Keiji Inafune diskuterar Mega Man-spel i 3D

Vid firandet av Mega Mans 22:a födelsedag för två veckor sedan diskuterade seriens skapare, Keiji Inafune, fördelarna och nackdelarna med Mega Man-spel i 3D genom en tolk.

“His initial thoughts on 3D would be, especially in this day in age, that 3D allows for possibilities you couldn’t do with 2D. So there’s so much stuff we can do with Mega Man that sure we can make a fun game with it. The problem is there’s a lot of stuff we designed in a 2D game that’s just speciifc to that type of world. So we would want to make sure we’d translate perfectly what makes the Mega Man 2D games fun into a 3D game.

But it’s hard to fine tune that because 3D plays differently. And people who grew up on 3D games have different expectations. And the people who played the 2D games, they may not like playing Mega Man as a 3D game. Dash worked on its own for what it was because it was a unique type of game, but if we were to make a new 3D game, we’d want to move away from that.”

Med ”Dash” syftar han på den PlayStation-titel som var känd som Mega Man Legends i västvärlden. Den portades senare till Nintendo 64 och döptes om till Mega Man 64.

Inafune skulle vilja ”göra något totalt annorlunda” med Mega Man

Förra veckan anordnade Capcom en fest för att fira Mega Mans 22:a födelsedag. Efter att ha demonstrerat den kommande WiiWare-plattformaren Mega Man 10 för publiken svarade seriens karaktärsdesigner och herren till höger på bilden, Keiji Inafune, på fansens frågor. En av dem var huruvida Capcom skulle kunna tänka sig att göra ett nytt spel i Mega Man X-serien. Inafune uttryckte ett visst intresse, men sade att han vill göra något ”totalt annorlunda” med Mega Man innan han återvänder till X-serien.

“I love the series and I’d love to make a game like that, but you have no idea how busy I am. I’m glad the fans love the X series, but I think before I make a return to that series I want to do something completely different with Mega Man.”

Mega Man 10 släpps någon gång under nästa år.

Copyright © Anders NorénKontakta mig