Följ vår...

Etikett kinect

Feder: PlayStation 3 med Move är Wii HD

PlayStation Move och Nintendo Wii

Ben Feder, verkställande direktör för Take-Two Interactive, har sagt till deltagare vid ett event för investerare att Wii HD redan existerar – i form av rörelsekontrollerna Kinect till Xbox 360 och Move till PlayStation 3. Han sade också att hans son inte vill ta hem vänner, då han skäms för att han inte har ett HD-system som Xbox 360 eller PS3.

“What Sony and Microsoft have really done with Kinect and Move, especially Move, is provide a bridge for guys that are used to playing the Wii system with the wand and bringing them over to a HD system,” sade Feder.

”The PS3 with Move, in my view, is the Wii HD system. I think maybe Mom isn’t playing, but the kids are ‘graduating,’ and Microsoft and Sony have both provided a bridge to bring them over.”

PlayStation Move släpps i Sverige idag, medan Microsoft Kinect släpps först den 10 november. Och Wii HD? I mitten av juni sade Michael Pachter, analytiker hos Wedbush Morgan, att han inte längre trodde att ett Wii HD kommer att släppas.

Mikami: Rörelsekontroller är inte mainstream ännu

Shinji Mikami, mannen bakom Capcoms Resident Evil-serie, har berättat för den brittiska speltidningen PSM3 att han tror att det kommer att dröja minst tio år innan rörelsekontroller blir mainstream i spelbranschen.

“I don’t think motion controls will be in the gaming mainstream in the next ten years,” sade Mikami. “When the technology gets to the point where you can just flick your eyeballs around and the computer can pick it up, you won’t need a controller anymore. Obviously it’s going to take a while to get there.”

Frågan är naturligtvis vad Mikami menar med ”mainstream”. Nintendo har lyckats få ett ganska bra genomslag med Wii.

Rare: Vi attackerar Wii Sports ”head on”

Wii Sports

George Andrea, creative director hos Rare, har sagt att de inte hymlar om vilka och vad de tar sig an med Kinect Sports, titeln som kommer att följa med Microsofts kommande Xbox 360-rörelsekontroll Kinect.

“In terms of the competition, we looked very carefully at Wii Sports. We didn’t shy away from it – we actually attack it head on, if I’m honest. We looked at Wii Sports and, okay, if we were going to do this better, how much further can we go with this and will the consumer see an obvious improvement?”

Kinect, och Kinect Sports, släpps i tid till julhandeln.

Molyneux: Wii och Move är väldigt snarlika

PlayStation Move och Nintendo Wii

Peter Molyneux, speldesigner och chef hos Microsoft-ägda Lionhead Studios, har sagt att Nintendo Wii och PlayStation Move – Sonys kommande rörelsekontroll – är ”väldigt snarlika”. Han har svårt att hitta skillnader mellan de bägge, berättar han.

“They seem very similar in their scope,” sade Molyneux. “I know Sony and Nintendo would argue that they are different, but they kind of seem the same. They enable certain sorts of experiences, and they are analogous to Kinect.”

I Peter Molyneux ögon är Kinect, Microsofts kommande rörelsekontroll, en mer avancerad teknik som kommer att gynna utvecklarna.

“I have to take my hat off to Microsoft, because they really did go one step beyond what they needed to do. It would be very easy for them to have created something like the Wii, but instead they did go that extra mile and they said, ‘No, we’re going to make that huge step.’”

“I think the real benefits are going to be shown in the next wave of titles that come out,” tillade han.

Både Microsofts Kinect och Sonys PlayStation Move släpps senare i år.

Miyamoto verkar inte ge mycket för Kinect

Microsoft Kinect avslöjad av USA Today

Kinect

Uppdaterat: Microsoft har bekräftat uppgifterna från USA Today’s artikel på Natal-eventet i Los Angeles.

Ursprungligt inlägg: USA Today har tagit musten ur Microsofts stundande E3-presskonferens genom att avslöja Kinect; det officiella namnet på företagets kommande rörelsekontroll tillika Nintendo Wii-konkurrent. Och Microsoft verkar inte hymla med vilken målgrupp de har i åtanke.

”For lots of people, that controller is a barrier,” sade Microsofts Kudo Tsunoda. ”We set out to make a new control paradigm where anybody can get in and play, without having to read the instructions or learn a complicated set of controls.”

Marc Whitten, också han anställd hos Microsoft, sade att de var tacksamma gentemot Nintendo för att de satte bollen i rullning för rörelsekontrollerna. Han påpekade dock också att Kinect och Wii är ”fundamentalt annorlunda”, då Kinect låter spelaren använda kroppen och rösten som kontroll.

Artikeln nämner även ett par titlar som kommer att använda hårdvaran. De följer:

  • Kinectimals – Låter spelaren träna och leka med 20 olika virtuella katter, som ett lejon, en puma och en tiger.
  • Joyride – En racingtitel som visades på förra året E3. Låter spelare låtsas att de håller i en ratt. Sväng genom att vrida på ratten, och accelerera genom att dra den bakåt.
  • Kinect Sports – Låter dig delta i sporterna boxning, bowling, strandvolleyboll, friidrott, fotboll och bordtennis.
  • Kinect Adventures – Åk flotte längs en flod med upp till fyra spelare, och försök undvika hindren som kommer i din väg. Om man spelar flera tillsammans måste man samarbeta för att klara av banorna.
  • Dance Central – En danstitel i So You Think You Can Dance-stuk från MTV Games. Enligt rykten är Rock Band-skaparna Harmonix ansvariga för spelets utveckling.

Microsoft utvecklar även titlar i samarbete med LucasArts och Disney som kommer att innehålla karaktärer från Star Wars- och Disney-universumen. Vad det handlar om för slags titlar nämndes inte. Det framgår inte heller om några av de ovanstående titlarna kommer att ingå när man köper hårdvaran.

Microsoft Kinect blir officiell under Microsofts första presskonferens senare ikväll. Filmer och bilder från konferensen bör dyka upp till i morgon. Kinect släpps framemot slutet av året.

Miyamoto: Konkurrenternas rörelsekontroll-satsning är ”hotfull”

PlayStation Move

Nintendos Shigeru Miyamoto har sagt till spelmagasinet Edge att Microsofts och Sonys rusning in i rörelsekontrollbranschen slår honom som ett ”hotfullt beteeende”.

“Whenever something we have created and presented is followed by copies, we always feel it is threatening,” sade utvecklaren.

“More than that, we’re concerned that others are trying to do something similar for the sake of it. It’s not encouraging to Nintendo.”

Miyamoto svarade på om han såg några paralleller mellan företagens plötsliga rörelsekontroll-satsningar och analogstickornas makttillträde under PlayStation-generationen.

Både Microsofts Project Natal och PlayStation Move kommer att släppas i slutet av 2010, och vi kan räkna med mer information om rörelsekontrollerna på E3-mässan näst-nästa vecka.

Cohort Studios: Move är ”so much more accurate” än WiiMoten

PlayStation Move

Lol Scragg, verkställande direktör för Buzz-utvecklaren Cohort Studios, har sagt i en intervju med Develop att PlayStation Move är bra mycket mer precis än Nintendo Wiis rörelsekontroller.

“The PlayStation Move is a great piece of hardware. It has a fantastic feel to it and it’s incredibly accurate. We’ve had no issues with it, and the hardware and the libraries have come on well.”

“Having used both controllers a lot, I’d say it was clear that the Move controller is so much more accurate [than the Wii],” sade Scragg. “And it’s not just across the X and Y-axis either, the Z axis is really accurate as well.”

Cohort Studios jobbar just nu på en railshooter-titel till PlayStation Move med arbetsnamnet The Shooter. Även om rörelsekontroller allmänt anses vara en produkt som ska tilltala casual-publiken tror Scragg att first-party-titlar kommer att locka över många hardcore-spelare till den mörka sidan också.

“I understand that, if you read any of the forums, you’ll [see] people state they don’t need motion control, but that’s because they’ve likened motion control to the Wii. Once Sony and Microsoft start releasing their own games for their motion controllers, I think the core will come round to it.”

PlayStation Move och Project Natal – Microsofts rörelsekontroll – kommer bägge att släppas senare i år.

Miyamoto: Natal och Move är ”en stor ära”

Shigeru Miyamoto

Reggie Fils-Aime må vara kritisk mot Sonys och Microsofts plötsliga satsningar på rörelsekontroller, men Shigeru Miyamoto, mannen bakom Mario och Zelda-serierna, anser att Microsofts Project Natal och Sonys PlayStation Move är ”en stor ära”.

“Nintendo should welcome the opportunity,” sade Miyamoto, “when or where something we have originally tried is intensified by somebody else, because that means that other people are trying to starting to show their appreciation for whatever endeavour we have made in the beginning.”

“The user experience we have created is going to be intensified by the advent of new machines from other companies. It’s a new experience that we originated. So we really see it as a great honour.”

Nintendo-legenden sade också att företagets “uppdrag” är att göra “unik underhållning som saknar motstycke” och att skapa “teknik som är något nytt.”

“It needs to be something very different, something unique. That’s something we always look for. Of course, sometimes we need to intensify the forms we have already come up with, but that’s not the first priority for us.”

“Competing with other companies in that category is never our top priority.”

PlayStation Move och Project Natal släpps i slutet av det här året.

Reggie Fils-Aime: Konkurrenternas Motion Controller-rusning är ”generande”

Reggie Fils-Aime

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, har sagt att Nintendo hade varit ”generade” om de hade tvingats delta i Microsofts och Sonys pågående rusning in i Motion Controller-tekniken. Sony avtäckte PlayStation Move i förrgår, och Microsoft kommer förmodligen att släppa de sista detaljerna om Project Natal på E3.

“I think a hallmark of Nintendo is that we are constantly trying to innovate,” sade Fils-Aime. “I think we would have been embarrassed to do what our competitors are currently doing.

“So, all I can tell you is that we will innovate. We will provide something new. Something that the consumer and the industry will look at and say ‘Wow, I didn’t see that coming.’”

Reggie Fils-Aime har vid upprepade tillfällen konstaterat att de inte har några planer på att släppa en Nintendo Wii-konsol med HD-funktionalitet. Han har nu utvecklats det resonemanget.

“When Mr Miyamoto goes to Mr Iwata say, ‘I have this great idea and I can’t do it on the Wii,’ that’s when there will be a next generation console,” fortsatte han.

“What that includes we’ll see. I think Mr Miyamoto himself has said that he is very interested in a high-definition experience, but to be 120 percent crystal clear, HD by itself in our view is not enough to go for a new console past the Wii.”

PlayStation Move och Project Natal släpps senare i år.

Copyright © Anders NorénKontakta mig