Följ vår...

Etikett jeremiah slaczka

5th Cell: Wii U är ”definitivt” mer kraftfull än PS3/360

Jeremiah Slaczka, VD för Scribblenauts-studion 5th Cell, har sagt att Wii U “definitivt” är mer kraftfull än Xbox 360 och PlayStation 3. Studion jobbar just nu på Scribblenauts Unlimited för den nya konsolen.

“(The Wii U is) definitely more powerful than Xbox 360 and PlayStation 3. It’s kind of frustrating to see the rumours and speculation of people going back and forth saying it’s weaker or more powerful. It’s definitely more powerful.”

Slaczka sade att 5th Cell var en av de första studiorna att få se Wii U, och han avslöjade också att Scribblenauts Unlimited började som en Wii-titel.

“I think we were one of the first developers to see the Wii U. Nintendo came to our studio and demoed it to us. A couple of weeks later Warner Bros. got to see it, and we said we should do this. This game was originally a Wii title but later moved to Wii U. It’s been about two years in development.”

Scribblenauts Unlimited kommer att släppas till Wii U, Nintendo 3DS och PC ”holiday 2012”. Wii U förväntas släppas i november.

5th Cell utesluter inte Scribblenauts Wii

Jeremiah Slaczka, creative director hos 5th Cell, tror att det är möjligt att utvecklaren börjar jobba på en Wii-version av deras Nintendo DS-pusseltitel Scribblenauts. Men bara om spelarna vill ha den.

“I think a Wii version could happen. It’s all about the fans – if the fans speak up and continue to buy and play the second one like they did the first one, I don’t see why we couldn’t make a case for a Wii version.”

Scribblenauts släpptes till Nintendo DS i oktober förra året efter flera månader av hype. Anledningen till upphetsningen var att spelet skulle låta spelare skriva in namnet på vilka objekt som helst, som sedan skulle dyka upp i spelet och användas till att lösa pussel. Många recensenter menade dock att Scribblenauts inte levde upp till förväntningarna.

5th Cell: Scribblenauts hette ”Wordplay” från början

Jeremiah Slaczka, creative director hos 5th Cell, har berättat att Scribblenauts inte alltid har hetat Scribblenauts. Från början planerade de att släppa det med namnet ”Wordplay”.

“We had a lot of different names before Scribblenauts,” said Slaczka. “The original name was Wordplay, which is really lame and not fun and very generic…We’ve always gone through a lot of names before we kinda settle on a final name…”

“Scribblenauts was also actually a temp name, which is kind of funny that it actually stuck. Because in the beginning, we were just like, well we need something, we always need something for a pitch and what’s the project name. So we were like, ‘Well, this is quirky and interesting, but maybe not completely what we want to go for.’”

“But it just stuck. It made sense. And it wasn’t generic at all.”

Scribblenauts släpps till Nintendo DS den 9 oktober.

Copyright © Anders NorénKontakta mig