Följ vår...

Etikett iwata asks

Iwata: Zelda-teamet känner pressen från grafiken i Monster Hunter Tri

Monster Hunter Tri

Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, avslöjade i den senaste utgåvan av Nintendos intervjuserie Iwata Asks att medlemmarna i Zelda-teamet känner sig en smula pressade av grafiken i Capcoms kommande Nintendo Wii-titel Monster Hunter Tri. Iwata menar att Capcoms spel bevisar att man kan göra snygga spel på Nintendo Wii om man lägger manken till.

“Nintendo’s staff have been galvanized by Capcom. I can tell they feel like you did what they hadn’t yet,” sade Iwata. “Besides, the enthusiasm you put into it is apparent in the graphics.“

”Looking at the graphics objectively, I feel like the game’s visuals are one of the representative examples of what can ultimately be done with Wii,“ fortsatte han. ”I think it has placed the Zelda team under a considerable amount of pressure.”

Ryozo Tsujimoto, producent för Monster Hunter Tri, svarade att spelets grafik var central tidigt i utvecklingsprocessen.

“The first project planning document that we wrote said, “Let’s make the best graphics ever seen on the Wii console,” he replied.

Monster Hunter Tri släpps till Nintendo Wii den 23 april. Det nya Zelda-spelet planeras att avtäckas på E3-mässan i juni.

Satoru Iwata: Det kommer att komma fler Mario-plattformare i 2D

New Super Mario Bros. Wii – Fyra spelare på isbanan

I den senaste delen av Nintendos intervjuserie Iwata Asks träffade Satoru Iwata, företagets VD, Toshihiko Nakago och Takashi Tezuka för att diskutera gångna tider, utvecklingen av New Super Mario Bros. Wii och vad vi kan vänta oss av duon i framtiden. Under intervjun sade Iwata att han tror att de skulle fortsätta att utveckla 2D-spel i Marioserien i en lång tid framöver.

”I feel that 2D Mario titles will definitely be made along these lines. I don’t think there’s any other way. Even when the three of you are really old!”

Med ”er tre” syftar han på Toshihiko Nakago, Takashi Tezuka och Shigeru Miyamoto – de som ansvarade för utveckling av Super Mario Bros. till Nintendo Entertainment System för snart 25 år sedan. Och Takashi Tezuka erkänner att tiden sätter sina spår.

”I think that once we get a bit older, we won’t have the stamina to allow ourselves to be sucked into games like we used to.”

Vi håller tummarna för att Nintendos järnduo är med i gamet i åtminstone ett par decennium framåt. För trots allt, vad vore företaget utan dem?

Copyright © Anders NorénKontakta mig