Följ vår...

Etikett greg zeschuk

Rykte: BioWare jobbar på bärbar titel

BioWare

Enligt LinkedIn-profilen för en av BioWares Quality Assurance-chefer jobbar företaget på ett ”Unannounced Handheld Game”. Profilen tillhör Mitchell Fujino, som tydligen ansvarar för QA-arbetet på titeln. Han har tidigare haft samma position på BioWares Sonic Chonicles: The Dark Brotherhood-team; DS-titeln från 2008.

Så, vad kan det vara för något? En av BioWares grundare, Greg Zeschuk, har sagt att han blev ”blown away” när han först fick se Nintendo 3DS, och att BioWare skulle kunna komma att utveckla titlar till konsolen i framtiden – förbehållet att dess onlinestöd är tillräckligt omfattande. Ett bärbart Dragon Age är dock inte aktuellt. Det ryktet tog Zeschuk död på i mitten av juli.

Med tanke på att BioWare har talat sig varma för iPhone och iPad finns det också en möjlighet att det ej utannonserade bärbara spelet kommer att släppas till Apples ”konsoler”. I samband med att Mass Effect 2 nådde butikerna tidigt 2010 släppte BioWare ett mindre bihang till iPhone. Det är möjligt att det här är något liknande, men för Dragon Age 2, som släpps i mars nästa år.

BioWare är intresserade av Nintendo 3DS

BioWare

Greg Zeschuk, en av BioWares grundare, har sagt att han blev ”blown away” av Nintendo 3DS när han först fick se den på Nintendos E3-konferens. Han antydde även att det finns en möjlighet att BioWare kommer att utveckla spel till konsolen.

”We could [make a 3DS title] because we’ve done a DS game before. So imagining it, it’s pretty similar. It will depend. The thing I’m curious about on 3DS is, what else does it bring to the table? Is it going to be wireless? What kind of backend connectivity are they going to do? That is what excites me.

I loved it. I saw it at E3 and I was blown away. I’m not sure if it’ll bring that much more to the table. But that’s going to be enough to reinvigorate the DS market. For us to want to jump in, you largely have to have a lot more online stuff going on there. You’re clearly limited in how flexible you can be on the backend.

We always joked about a DS MMO at some point. […] But the problem is it’s not patchable. That’s the thing I’ve learned working on MMO stuff. You have to be able to update. But it would be a pretty cool concept. […] And that [utökad online-integration] opens up those kinds of windows. And suddenly, even just imagine that.

DS-titeln som Zeschuk syftar på är Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood, som släpptes 2008. BioWare är inte de enda tredjepartsutvecklarna som har låtit sig imponeras av Nintendo 3DS. Tidigare den här veckan publicerade Famitsu en lista med utvecklare som prisade systemets potential.

Copyright © Anders NorénKontakta mig