Följ vår...

Etikett eiji aonuma

Inget flygande för Link i Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har berättat för Nintendo Power att trots att förflyttningen mellan världen i molnen och den vanliga världen utgör en viktig del av spelet kommer varken Link eller Epona att flyga.

“[Laughs] I hadn’t thought of that [Epona as a Pegasus]! You surprised me with that one! Of course, you know, Link does have to travel between Skyloft and the land below, and back and forth, so he’s obviously going to have to do that via some sort of conveyance.

That being said, I’d like to reveal that at a later time, so I don’t want to give away too much other than to say that he is going to be traveling between the two. However, I can guarentee he’s not going to be flying around like [Pit from] Kid Icarus!”

The Legend of Zelda: Skyward Sword förväntas släppas tidigt nästa år. Det ryktas att Nintendo kommer att hålla ett event i Nordamerika om några veckor. Det är inte omöjligt att mer information om spelet kommer då.

Aonuma: Större grottor i Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har pratat med Official Nintendo Magazine om hur Wii-titeln kommer att skilja sig från tidigare spel i serien. Tydligen kommer grottorna och de öppna fälten inte att kännas som de grottor och öppna fält vi har sett i Zelda-serien tidigare. Aonuma förklarar:

“It’s hard, obviously, to introduce major changes into the Zelda gameplay, and one of the reasons for that is that we have some traditional elements that we have protected and continued throughout the series. You have a field, you have dungeons, and there is a line across which area you are in, and which style of gameplay you are participating in.

So what we’ve tried to do with Skyward Sword is to introduce some new elements. This time there are larger fields and dungeons that don’t really feel like dungeons or fields, but also incorporate some of those elements. We are re-imagining some of the traditional gameplay elements.”

Aonuma och Shigeru Miyamoto har tidigare sagt att strukturen i det nya Zelda-spelet kommer att skilja sig från alla tidigare titlar i serien. The Legend of Zelda: Skyward Sword släpps till Nintendo Wii i början av nästa år.

Aonuma: Skyward Sword utspelas före Ocarina of Time

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har avslöjat för Official Nintendo Magazine att Zelda-serien har en officiell tidslinje, som endast han, Shigeru Miyamoto och regissörer av aktuella spel i serien har tillgång till.

Då tidslinjen är konfidentiell kunde han inte dela med sig av specifika detaljer, men han hade fått klartecken att avslöja att The Legend of Zelda: Skyward Sword utspelas före Nintendo 64-titeln The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Yes there is a master timeline but its confidential document,” sade Aonuma. “The only people to have access to that document are myself, Mr. Miyamoto and the director of the title. We cant share it with anyone else!”

“I have already talked to Mr. Miyamoto about this so I am comfortable in releasing this information – this title [Skyward Sword] takes place before Ocarina of Time.”

Han fortsatte med att förklara varför Nintendo inte kan släppa tidslinjen till allmänheten.

“If I said that a certain title was ‘the first Zelda game’, then that means that we cant ever make a title that takes place before that,” sade han. “So for us to add titles to the series, we have to have a way of putting the titles before or after each other.”

Att försöka bygga upp en tidslinje för Zelda-serien har länge varit en populär sysselsättning för mer besatta Zelda-fans, och vetskapen om att Nintendo har en officiell tidslinje kommer förmodligen inte att minska deras engagemang. The Legend of Zelda: Skyward Sword släpps i början av nästa år.

Nintendo siktar på ”tidigt 2011” för Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har berättat för Official Nintendo Magazine att de hoppas kunna släppa Wii-titeln tidigt 2011.

“The basis we have now is very, very solid,” sade Aonuma. “Early 2011 – that is what we’re aiming for.”

I början av året sade Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, att spelet skulle släppas i slutet av 2010. Han specificerade dock inte vilka regioner han syftade på.

Aonuma om multiplayer och DLC i Zelda

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Eiji Aonuma, producent för Zelda-serien, har diskuterat möjligheterna med att lägga till multiplayeraspekter och nedladdningsbara tillägg i framtida spel i serien. Även om varken multiplayer eller DLC är aktuellt för nästa spel i serien, The Legend of Zelda: Skyward Sword, verkar Eiji Aonuma vara intresserade av att utforska möjligheterna med onlinefunktioner i framtiden.

“Having people play together is a theme that’s always stuck in my mind, but it’s about trying to create what would work best for Legend of Zelda. We haven’t really found the perfect vehicle for that, but it’s a theme that I’m thinking about all the time, and I hope to be able to come up with an idea that will move us in that direction at some point.”

”[I am interested in] the idea of communication between players. Let’s say a player does something in their game that affects an area, and then that is communicated back to another system, and that would introduce new elements to your game. I find that sort of communication really interesting.”

”Obviously, we have thought about DLC, and we are thinking about it.”

The Legend of Zelda: Skyward Sword avtäcktes på Nintendos E3-presskonferens i början av juni. Det förväntas släppas till Nintendo Wii tidigt nästa år.

Aonuma vill inte göra nya Zelda enkelt

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Ända sedan Shigeru Miyamoto sade att han vill göra Zelda-serien mer lättillgänglig med dess nästa spel – The Legend of Zelda: Skyward Sword – har många spekulerat att Nintendo kommer att förenkla serien till den grad att utmaningen för långtida Zelda-fans försvinner.

Enligt Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har fansen dock inget att oroa sig över. Nintendo har inga planer på att göra Skyward Sword enklare än tidigare spel i serien.

”Easy to me does not equal fun,” förklarade Aonuma. ”I want puzzles where people have to think about it, and when they solve the puzzle, there’s that feeling of accomplishment. That’s something that’s really valuable, that concrete feeling that when you accomplish something [in the game], it feels like you’ve done something worth doing. If the game is too easy, the accomplishments aren’t valuable.”

Han förklarade även att orsaken till förvirringen över Miyamotos uttalande var att det översattes felaktigt. Miyamoto menade inte att spelet kommer att vara lätt, berättade Aonuma, utan att det ska vara lätt att göra något när man väl har klurat ut vad man behöver göra – både vad gäller pussel och strider.

The Legend of Zelda: Skyward Sword avtäcktes på Nintendos E3-presskonferens förra veckan och förväntas släppas till Nintendo Wii tidigt nästa år. Du hittar bilder av spelet här.

Nya Zelda är Wii MotionPlus-exklusivt

I det senaste numret av den japanska speltidningen Famitsu avslöjar Eiji Aonuma, producent hos Nintendo, att det kommande Zelda-spelet till Nintendo Wii kommer att vara exklusivt till kontrolltillägget Wii MotionPlus. Det innebär att de som inte skaffar Wii MotionPlus inte kommer att kunna spela spelet.

“After actually making it compatible, it just feels so natural. Link’s sword and the controller that you’re holding become one,” sade Aonuma.

Producenten sade också att han ”skulle vilja” visa titeln på E3-mässan (Electronic Entertainment Expo) i mitten av juni. Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, har tidigare sagt att han vill kunna släppa spelet under 2010.

Det vet vi om det nya Zelda-spelet till Nintendo Wii


För ett par dagar sedan sade Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, att det nya Zelda-spelet till Nintendo Wii kommer att släppas i slutet av 2010. Något som slog mig när jag läste intervjun i fråga är att vi fortfarande vet mycket litet om spelet, speciellt med tanke på att det ska släppas inom tolv månader, och den information som faktiskt har letat sig ut ur Nintendos högkvarter i Kyoto har sipprat ut lite i taget. Det är svårt att få en bild av vad det nya Zelda-spelet faktiskt kommer att bli för något.

Ur den tanken sprang insikten att den lilla information som har nått allmänhetens ögon och öron bör sammanfattas någonstans. Ha i åtanke att delar av den här information härstammar från flera år gamla intervjuer, och mycket av det här kan ha förändrats. Först när spelet tillkännages kan vi veta säkert vad som faktiskt gäller. Med det sagt; det här är vad vi vet i dagsläget om det nya Zelda-spelet.

+ Fortsätt läsa

Eiji Aonuma ville utveckla uppföljare till Link’s Crossbow Training

Eiji Aonuma, Zelda-seriens producent, har sagt att han har haft planer på att utveckla en uppföljare till Nintendo Wii-titeln Link’s Crossbow Training, som släpptes parallellt till kontrollenheten Wii Zapper.

“To tell you the truth, I actually wanted to create Link’s Crossbow Training 2. I thought that we should do something more and better in the field of the first person shooter, based on our experience of the first game. For example, I was thinking that maybe we could intensify the multiplayer mode.”

”The original game was really just a solo game but I thought that we could add a true multiplayer mode with multiple users playing together, from remote areas, over the Wi-Fi Connection. The fact of the matter is that a lot of people inside Nintendo insisted that I should work on a new Legend Of Zelda title rather than working on more Crossbow Training.”

Jag har en känsla av att mycket folk utanför Nintendo också skulle hålla med om den saken.

Eiji Aonuma pekar på brister i The Legend of Zelda: Twilight Princess

The Legend of Zelda: Twilight Princess är, strax efter Super Mario Galaxy, den mest hyllade titeln till Nintendo Wii någonsin. Men trots att det regnade nior och tior över äventyrstiteln menar Eiji Aonuma, Zelda-seriens producent, att de gjorde några misstag under utvecklingen.

I en nyligen publicerade intervju med EDGE berättar han att de bland annat inte lyckades utnyttja den massiva spelvärlden till fullo.

”For Twilight Princess we used the adult Link and one of the interesting things about that was how we considered the precise proportions of Link and the world,” sade Aonuma. ”The scale is because we aimed for a more realistic quality in the size of the environments of Hyrule and what that Link faced.

”But the question is whether or not we were able to incorporate any and all of the interesting game ideas that were able to take advantage of that kind of sheer grand scale within the Zelda universe. I am afraid that definitely no, we were not able to do all the things that perhaps with hindsight we had the capabilities to do. With that as the starting point, we are now developing the Wii version of Legend Of Zelda.

”In the case of Spirit Tracks it was relatively easier, because regardless of the actual proportions between the player character and the other objects, we can simply concentrate upon the many game ideas we want to realise. But in the case of trying to depict a relatively photorealistic three-dimensional world, we have to be very careful to adapt the ideas so that they seem to perfectly fit with that world. I must admit that’s actually one of my very greatest regrets as regards the Twilight Princess.”

Nästa spel i Zelda-serien kommer förhoppningsvis att avtäckas på E3-mässan i juni, och enligt Aonuma bör spelarna förbereda sig på en överraskning. Med lite tur får vi lite mer kött på benen innan dess.

Copyright © Anders NorénKontakta mig