Följ vår...

Kategori Nintendo 3DS

Japanska utvecklare prisar Nintendo 3DS

Nintendo 3DS

Några av de största namnen inom japansk spelutveckling har delat med sig av sina åsikter om Nintendo 3DS i det senaste numret av Famitsu. En av utvecklarna är Capcoms Keiji Inafune, som förklarade hur 3DS är ett “perfect example” på de “three things videogames need to be successful.”

Andra välkända namn är Hideki Kamiya (Okami), Atsushi Inaba (MadWorld), Hideo Kojima (Metal Gear Solid), Yoshinori Ono (Street Fighter IV) och Goichi Suda (No More Heroes). Du hittar samtliga utvecklare och deras intryck nedan.

+ Fortsätt läsa

Okamiden kan få Nintendo 3DS-uppföljare

Motohide Eshiro, producent hos Capcom och ansvarig för utvecklingen av Nintendo DS-titeln Okamiden, har sagt att om action-äventyret blir väl mottaget är det inte omöjligt att det får en uppföljare till Nintendo 3DS.

”Hopefully [people] have a really good reaction to Okamiden on the DS and start clamouring for a sequel. Then if they ask for that sequel on the 3DS, well… we’ll see what we can do.”

Det här är inte första gången Motohide Eshiro diskuterar möjligheterna med en 3DS-uppföljare till Okamiden. I mitten av juni sade han att Capcom ”[are] certainly not ruling it out”.

Okamiden släpps till Nintendo DS i början av 2011.

THQ: 3DS kommer att ”combat piracy”

Ian Curran, chef för utgivning hos THQ, har sagt att Nintendo 3DS kommer att ”combat piracy”, vilket kommer att göra den mer attraktiv för tredjepartsutgivare än föregångaren Nintendo DS.

“What excites me even more [than 3DS games] is that there’s technology built in that device to really combat piracy,” sade Curran.

“The problem with the DS market in the last few years, particularly with the DS Lite, is that it’s just been attacked by piracy. It’s made it almost impossible to shift any significant volume. The DSi combated it a little bit, but the 3DS has taken that a step further.”

I april publicerade Nintendo en rapport i vilken de påstod att ökad piratkopiering är orsaken till den minskade försäljningen av mjukvara till Nintendo DS i Europa. I maj sade företagets VD att de har planer på att förhindra piratkopieringen från att sprida sig till Nintendo 3DS.

Nintendo 3DS släpps i samtliga regioner före mars 2011.

Onlinespel i Kid Icarus: Uprising?

Kid Icarus: Uprising

Masahiro Sakurai, designern bakom den kommande Nintendo 3DS-titeln Kid Icarus: Uprising, har avslöjat att det är möjligt att spelet kommer att ha ett onlineläge där spelare kan möta varandra.

“The online capabilities are currently being tested. There could be some versus play but we can’t go into any detail. There are a lot of capabilities that expand on what was in the DS that people are taking advantage of.”

Kid Icarus: Uprising förväntas släppas parallellt med Nintendo 3DS, som lanseras någon gång innan mars 2011.

3DS är Nintendos nästa steg för digital distribution

Satoru Iwata, verkställande direktör för Nintendo, har sagt att onlinefunktionerna i Nintendo 3DS kommer att utgöra företagets nästa steg i deras satsning på digital distribution.

“We are thinking the release of new hardware should be good timing for a dramatic improvement of this situation,” sade Iwata under ett möte med investerare. “In addition to the function of ‘3D graphics without 3D glasses,’ Nintendo 3DS will have enhanced wireless communication function.“

”Nintendo 3DS will receive various pieces of information automatically if there is a chance of communication while a user carries it even when he or she does not try to start communication pro-actively by unfolding Nintendo 3DS.”

“By combining Nintendo 3DS with such function, we are now planning to expand our digital-distribution type of business,” tillade Iwata.

Månaden före Nintendo 3DS avtäcktes på E3 ansökte Nintendo om varumärkesskydd för ”3DSWare”, vilket förmodligen är systemets motsvarighet till Nintendo DS nedladdningsportal DSiWare.

Nintendo 3DS har ännu inte fått något precist releasedatum, men konsolen kommer att släppas i samtliga regioner någon gång före mars 2011.

Griptonite Games om Nintendo 3DS

Nintendo 3DS

JC Connors, chef för Griptonite Games, har sagt att tredjepartsutvecklare kommer att ta Nintendo på ”mycket större allvar” i framtiden, till viss del tack vare Nintendo 3DS. Connors berättar att man kommer att kunna skapa titlar med ”konsol-liknande kvaliteter” till systemet, något som i hans åsikt inte var möjligt med Nintendo DS.

“Everyone looked at the 3DS with just how powerful it was, and the new features, the analog stick and the 3D, as an opportunity to bring almost console-level quality games to this handheld because they could,” he said. “On the DS, you really couldn’t, and that’s something that we’ve learned over the last six months.“

”You can’t treat this machine as just a DS plus. You almost have to treat it like a console, because many of the things it can do are things that consoles can do. So, you know, why not bring a more ‘gamer’ experience to that platform, if it can do really well with it?”

Griptonite Games har på sistone varit aktuella med Nintendo DS-versionerna av Shrek Forever After, Iron Man 2 och How to Train Your Dragon. Nintendo 3DS släpps någon gång innan mars 2011.

Nintendo: Att marknadsföra 3DS blir ”mycket svårt”

Nintendo 3DS

Hideki Konno, chef för Nintendo’s EAD Software Development Group No. 1, har sagt att det kommer att bli ”mycket svårt” att marknadsföra Nintendo 3DS. Han berättar att många inom Nintendo inte trodde på konsolen innan de själva fick pröva den.

“We did hear doubtful voices,” sade han. “We weren’t completely successfully with Virtual Boy so there was a suspicious tone within the company.“

”First, I introduced the latest technology – the 3D panel – attached it to the Wii and showed a demo showing Mario Kart Wii and Animal Crossing. In Japan there’s a maxim: a glance is better than a hundred words. Even with words I wasn’t able to convince anyone. So I presented the demo to Miyamoto and Iwata and they were stunned and agreed to take it in that direction.”

Den största utmaningen blir dock att sälja konsolen till allmänheten, fortsätter Konno. Hur det bör göras är något som diskuteras ständigt inom företaget.

“We are constantly discussing how to market the product,” sade han. “Our internal PR departments are saying that we should use cinema advertising, because cinemas are capable of showing 3D movies. But our key point with 3DS is that you don’t need glasses, which you obviously need to use in cinemas. So we think regular marketing and promotional activities will be very tricky for us. I think that a lot of awareness about 3DS will be spread by word of mouth.”

“Consumers can’t see the real surprise without the 3DS in front of them – cool footage isn’t enough – but [when] I went to our booth [at E3] and found consumers being surprised, saying ‘Wow!’, I was relieved to see those reactions.”

Baserat på omdömena från E3-mässan, där Nintendo 3DS avtäcktes, verkar allmänheten ha blivit mycket imponerad av konsolen. Game Critics Awards utsåg nyligen Nintendo 3DS till mässans ”Best of Show”.

Nintendo 3DS planeras att släppas någon gång innan mars 2011.

Nintendo ”överväger” Miis för 3DS

Mii-kanalen

Sedan Nintendo Wii lanserades har över 100 miljoner Miis, digitala avatarer, skapats av användarna, och medan Nintendo DS inte har använt avatarerna i någon större utsträckning antyder Shigeru Miyamoto, chef hos Nintendo, att de kommer att spela en större roll för uppföljaren Nintendo 3DS.

“We need to keep in mind how we evolve the Miis and how we think about compatibility with Miis between different systems, but that’s something that we’re definitely giving consideration to and want to continue to try to allow people to use their Miis on different Nintendo systems going forward.”

Nintendo 3DS förväntas lanseras här i västvärlden tidigt nästa år. online casino

Här är GCA:s vinnare från E3 2010

Game Critics Awards E3 2010

Game Critics Awards, en samling av skribenter från 31 nordamerikanska spelsajter, har publicerat sina vinnare från E3-mässan i Los Angeles i början av juni. Kriteriet för att en hårdvara/mjukvara ska kunna nomineras till en kategori är att den finns tillgänglig på mässan i spelbar form.

Årets största segrare blev id Softwares förstapersonsskjutare Rage, Nintendo 3DS, Kinect-danstiteln Dance Central och Valves pusselspel Portal 2. Rage vann tre kategorier, medan Nintendo 3DS, Dance Central och Portal 2 vann två kategorier vardera. Du hittar vinnarna och de nominerade i respektive kategori nedan. Vinnarna är markerade i fet stil.

+ Fortsätt läsa

Konami: MGS 3DS är ”a full product”

Metal Gear Solid 3D: Snake Eater

Konami har sagt till Eurogamer att Nintendo 3DS-versionen av Metal Gear Solid 3: Snake Eater är en ”full product”, trots att nya kommentarer från personer anställda hos Kojima Productions har antytt att det endast är en teknikdemonstration.

I Kojima Productions senaste podcast sade Sean Eyestone, värd för podcasten, att den Nintendo 3DS-version av Metal Gear Solid 3: Snake Eater som visades upp på E3-mässan förra månaden endast var en demonstration av Konami kan göra med konsolen.

“Of course, I think we talked about the fact that it is a sample,” sade Eyestone. “That’s one thing. So you know, not saying that we won’t bring it out in the future or anything like that. We can’t say one way or the other whether or not something like that will come out on the 3DS.”

“At this point we can’t say anything. But what we did show at E3 was a sample of what we can do with the 3DS.”

Enligt ny information från Konami stämmer alltså inte Sean Eyestones uppgifter. Företaget sade tidigare att de ännu inte har bestämt om titeln ska visas upp på gamescom-mässan i Köln i mitten av augusti.

Copyright © Anders NorénKontakta mig