Följ vår...

Reggie: Digital distribution är något Nintendo ”doesn’t do well”

Reggie Fils-Aime, chef för Nintendo of America, har konstaterat att Nintendos strategi för digital distribution inte är en av företagets styrkor. Kotaku bad honom om en kommentar på det inte fullt så digra utbudet av WiiWare- och DSiWare-titlar som företaget tillhandahåller, och fick följande till svar:

”We look at what we do well. We look at what we don’t do so well,” sade Reggie. ”The things we don’t do so well we commit ourselves to fixing and making improvements. I would put our digital business in that second category. We are looking hard at our digital business and saying, ‘You know what? We can do better.’ And we will do better.”

Nintendo lanserade WiiWare 2008 och DSiWare förra året, och även om bägge plattformarna har ett par anmärkningsvärda titlar, som World of Goo och Bit.Trip-serien, anser många att Nintendo inte har gett plattformarna det utrymme som de behöver. Och Nintendo har planer på förändringar.

De kommer inte att efterapa det upplägg som Sony och Microsoft använder, sade Reggie, men de planerar att erbjuda mer innehåll och göra det mer lättillgängligt än i dagsläget. Digital distribution kommer att spela en mycket större roll för Nintendo i framtiden. Den framtiden verkar dock fortfarande vara ganska avlägsen.

WiiWare och DSiWare kommer inte att ersättas innan uppföljare till Nintendo DSi och Wii har lanserats, avslutade Reggie. Nintendo 3DS är inte långt borta, och med den, en ny lösning för digital distribution på Nintendos bärbara. Baserat på en varumärkesregistrering verkar det som att den kommer att heta 3DSWare.

Men då företaget fortfarande anser att det inte finns något ”immediate need” att ersätta Wii är det omöjligt att veta när WiiWare ersätts med en ny plattform för digital distribution.

Skriv en kommentar till artikeln

Copyright © Anders NorénKontakta mig