Följ vår...

Aonuma vill inte göra nya Zelda enkelt

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Ända sedan Shigeru Miyamoto sade att han vill göra Zelda-serien mer lättillgänglig med dess nästa spel – The Legend of Zelda: Skyward Sword – har många spekulerat att Nintendo kommer att förenkla serien till den grad att utmaningen för långtida Zelda-fans försvinner.

Enligt Eiji Aonuma, producent för The Legend of Zelda: Skyward Sword, har fansen dock inget att oroa sig över. Nintendo har inga planer på att göra Skyward Sword enklare än tidigare spel i serien.

”Easy to me does not equal fun,” förklarade Aonuma. ”I want puzzles where people have to think about it, and when they solve the puzzle, there’s that feeling of accomplishment. That’s something that’s really valuable, that concrete feeling that when you accomplish something [in the game], it feels like you’ve done something worth doing. If the game is too easy, the accomplishments aren’t valuable.”

Han förklarade även att orsaken till förvirringen över Miyamotos uttalande var att det översattes felaktigt. Miyamoto menade inte att spelet kommer att vara lätt, berättade Aonuma, utan att det ska vara lätt att göra något när man väl har klurat ut vad man behöver göra – både vad gäller pussel och strider.

The Legend of Zelda: Skyward Sword avtäcktes på Nintendos E3-presskonferens förra veckan och förväntas släppas till Nintendo Wii tidigt nästa år. Du hittar bilder av spelet här.

Skriv en kommentar till artikeln

Copyright © Anders NorénKontakta mig