Recension: WarioWare: Do It Yourself (DS)

WarioWare: Do It Yourself

Efter att ha utvecklat sex spel i Nintendos minispelserie WarioWare har Intelligent Systems fått slut på idéer. I seriens senaste del lämnar de därför över manteln till oss spelare, och låter oss utveckla minispelen i WarioWare: Do It Yourself. Tack vare väl realiserade verktyg som introduceras genom lättförståeliga guider går det både snabbt och enkelt att skapa kreativa minispel, men de dåliga möjligheterna att dela de minispelen med andra spelare är en onödig brist som håller spelet tillbaka. Trots det: om du är en kreativ person med ett Nintendo DS och ett intresse för speldesign är WarioWare: Do It Yourself ett självklart köp.

Trots att WarioWare: D.I.Y. först och främst är en miljö som låter dig skapa egna minispel har spelets utvecklare även skickat med en bunt med sina egna skapelser, och när spelet börjar får du möjlighet att pröva på ett par av dem. Nya paket med minispel görs tillgängliga på daglig basis. Det är ett trevligt tidsfördriv, och ger dig också möjlighet att importera spelens grafik, musik och funktioner till dina egna projekt. Efter provturen får du en obligatorisk grundkurs i hur man skapar egna minispel i WarioWare: D.I.Y.. Sammanlagt finns det tre pedagogiska steg-för-steg-guider som går igenom hur man skapar tre olika spel från början till slut, och när man är färdig med dem får man tillgång till ytterligare 32 guider som går igenom mer avancerade tekniker.

Do It Yourself

När man skapar ett minispel i WarioWare: Do It Yourself börjar man vanligtvis med spelets grafik. Studion innehåller ett funktionellt grafikprogram som låter dig skapa spelens bakgrunder och bilder för de olika objekten, som kan ha animationer med upp till fyra rutor. Vad gäller själva skapelseprocessen har man tillgång till pennor av varierande tjocklek, målarburken (som fyller ett helt område med färg), ett brett utbud av symboler och märken, ett verktyg som kan rita cirklar och fyrkanter, med mera. För mer precision kan man zooma in upp till 16 gånger och aktivera rutnät. Trots utbudet av hjälpmedel och funktioner visade jag mig snart vara ganska värdelös på att rita i WarioWare: D.I.Y., och förlitade mig istället på möjligheten att importera grafik från de medföljande minispelen.

YouTube Preview Image

Själva spelskapandet i WarioWare: D.I.Y. är överraskande enkelt, och så länge man tänker igenom vad man vill göra innan man börjar pilla på funktionerna stöter man sällan på några större problem. Skapandeprocessen i spelet bygger på händelser och dess effekter. Om A är sant, låt B inträffa. Om spelaren pekar på nyckelpigan, låt den börja röra sig uppåt. Om spelaren trycker på knappen, ta bort ett objekt och spela en ljudeffekt. Tack vare ett lättbegripligt gränssnitt går det både snabbt och enkelt att skapa dessa funktioner. Kruxet med de minispel man skapar i WarioWare: Do It Yourself är dock att de endast kan använda sig av Nintendo DS stylus; det går inte att bygga spel som spelas med konsolens knappar. Vill man exempelvis låta spelaren röra sig åt sidorna i ett minispel kan man inte låta honom spela med styrkorset. Istället måste man skapa objekt i spelet som spelaren pekar på för att förflytta sig. Det är en onödig och många gånger klumpig lösning.

Mikrospel – men bara för dig och dina vänner

Halva nöjet med att skapa något kreativt är att få visa upp det för andra personer, och WarioWare: Do It Yourself innehåller onlinefunktioner som låter dig dela med dig av dina skapelser till andra WarioWare: D.I.Y.-ägare. Tyvärr tar spelet inte konceptet hela vägen. Man kan ladda ned officiella mikrospel från Nintendo med ett enkelt knapptryck, men för att kunna dela dina mikrospel med andra spelare måste du först byta Friend Code med dem. Det finns officiella designtävlingar till vilka man kan skicka in spel för bedömning. De bästa spelen publiceras sedan genom Nintendo och kan laddas ned för att spelas, beundras och plockas isär. Det WarioWare: D.I.Y. verkligen behöver är dock ett system som låter spelare ladda upp minispel som andra spelare kan ladda ned och betygsätta. Det hade uppenbarligen varit enormt svårt för Nintendo att moderera ett sådant system, men den nuvarande onlinefunktionaliteten i WarioWare: D.I.Y. tar helt enkelt inte tillvara på spelets möjligheter.

WarioWare-serien har alltid varit lätt att rekommendera till de som gillar galna mikrospel. WarioWare: Do It Yourself bryter den traditionen. Om du bara vill spela mikrospel gör du bäst i att vända dig till något av de tidigare spelen i serien, då den här iterationen kretsar mer kring att skapa spel än att spela dem. Och även om du har ett intresse för speldesign och äger ett Nintendo DS är det värt att reflektera över de bristande möjligheterna till att dela med sig av sina mikrospel och ta del av andras. Trots onlinefunktionaliteten, och trots att minispelen man skapar inte kan använda Nintendo DS knappsats, är det dock svårt att argumentera mot det tillfredsställande i att experimentera med WarioWare: D.I.Y.:s väldesignade och lättanvända verktyg. Är du en kreativ Nintendo DS-ägare? Det här är ditt spel.