Recension: Sonic & SEGA All-Stars Racing (DS)

Sedan Super Mario Kart släpptes till Super Nintendo 1992 har ”Go-kart-racing med kända karaktärer från ett spelföretag” nästan utvecklats till en egen genre, och trots tappra försök från många håll har Nintendos Mario Kart-serie behållit statusen som den genrens härskare. Först idag, 18 år efter att Super Mario Kart släpptes, lyckas konkurrenterna utveckla något som gör att Nintendos förstaplats plötsligt inte känns lika självklar längre. Med smart bandesign och ett brett utbud av funktioner är Sonic & SEGA All-Stars Racing den bästa go-kart-titeln till Nintendo DS sedan Mario Kart DS.

TV-spelsnostalgiker rejoice

Utvecklarna Sumo Digital försöker inte förklara eller rättfärdiga att 20 karaktärer från SEGA:s historia har fått för sig att sammanstråla och åka go-kart genom banor löst inspirerade av platser från de spel de kommer från. Det behövs inte någon. När jag låser upp B.D. Joe från Dreamcast-titeln Crazy Taxi och räknar mina dollar (som man tjänar genom att göra bra ifrån sig i tävlingarna) för att kolla när jag har råd med Opa Opa från Fantasy Zone är allt förlåtet. SEGA har grävt djupt i sin katalog av udda karaktärer, och även om vissa spel ofrånkomligen utelämnas – som Zaxxon och Virtua Cop – är resultatet skäl till glädje för alla TV-spelsnostalgiker.

Men man behöver inte ha varit med sedan tidernas begynnelse för att underhållas av Sonic & SEGA All-Stars Racing. Bilarna är snabba, kontrollerna tajta och banorna är med ett fåtal undantag mycket väldesignade. Att Sumo Digital har mer än inspirerats av Mario Kart DS är självklart och uppenbart. Dels tack vare att spelen har i princip identisk drifting – när man sladdar i kurvorna belönas man med en kort hastighetsboost – dels tack vare de attacker som man kan plocka upp på banorna, vilka så gott som samtliga har en motsvarighet i Nintendos racingtitel. Bananer har bytts ut mot koner, gröna skal är boxningshandskar och Sonics röda löpardojor är motsvarigheten till Mario Karts boost-svampar.

YouTube Preview Image

En aspekt av Mario Kart DS som Sumo Digital inte lyckades återskapa är dess multiplayer. Om man vill spela lokalt med en kassett i Sonic & SEGA All-Stars Racing kan man bara spela två spelare och ett race innan anslutningen bryts, och spellägena över Wi-Fi har alldeles för få banor och dessutom vissa problem med bildskärmsuppdateringen. Om man vill uppleva samtliga multiplayer-lägen måste man länka samman flera system med flera kassetter lokalt. Battle Mode-läget kan inte spelas på något annat sätt.

Sonic & SEGA All-Stars Racing har definitivt brister, främst vad gäller multiplayerfunktionerna, men det är fortfarande en väldesignad och enormt underhållande go-kart-titel som är mycket enkel att rekommendera. Om du har gått och väntat på uppföljaren till Mario Kart DS blir det förmodligen inte mycket bättre än så här.