Följ vår...

Iwata: Majora’s Mask var ”en stor vändpunkt” för Nintendo

The Legend of Zelda: Majora's Mask – Logotyp och masken

Satoru Iwata, Nintendos verkställande direktör, har sagt att Nintendo 64-titeln The Legend of Zelda: Majora’s Mask var en vändpunkt för företaget då den fick dem att inse att djupt och kompakt gameplay var en av framtidens stora spelformer. Iwata förklarar:

“The ‘Three-Day System’, the idea of a compact world to be played over and over again, came down from Miyamoto-san and one other director, (Yoshiaki) Koizumi-san,” förklarar Zelda-producenten Eiji Aonuma i det senaste avsnittet av Iwata Asks. “We added that to the mix, and then, finally, we saw the full substance of a The Legend of Zelda game we could make in one year.”

“Actually, I feel as though, back then, we were given a glimpse of the concept that ‘Deep, compact play is one form of the games of the future’,” tillade Iwata. “I think in that sense, as a product, The Legend of Zelda: Majora’s Mask was a big turning point for Nintendo.”

För er som inte har en Nintendo 64-enhet ståendes på TV-bänken finns Majora’s Mask även tillgängligt för nedladdning på Virtual Console. 1 200 Wii Points (~120 kronor) är ett billigt pris att betala för en av den femte konsolgenerationens bästa titlar.

Skriv en kommentar till artikeln

Copyright © Anders NorénKontakta mig