Recension: Planet 51: The Game (DS)

Oavsett vad man förväntar sig av Planet 51: The Game efter att ha tittat på dess omslag med en utomjording och en astronaut som kör bil är det här inte en billig Mario Kart DS-kopia. Utvecklaren Firebrand Games har valt den ambitiösa vägen genom att utveckla en öppen racingtitel som låter dig upptäcka staden från bioaktuella Planet 51 och bekanta dig med dess platser och karaktärer. Dessvärre är genomförandet långt ifrån lika imponerande som ambitionerna.

Handlingen i Planet 51: The Game är löst baserad på den bioaktuella film som spelet baseras på: Lem, en ung invånare på Planet 51, hjälper en bortkommen astronaut från jorden att ta sig tillbaka till sin hemplanet samtidigt som Lem försöker försvara sig mot översittare och vinna sin drömtjejs hjärta. Handlingen berättas genom stillbilder från filmen och textrutor, vilket i sig hade varit illa även utan de dåligt författade dialogerna. Om vi ska vara realistiska behöver man dock inte hänga med i handlingen för att kunna köra en bil från punkt A till punkt B, vilket man ägnar större delen av tiden i spelet åt.

YouTube Preview Image

Till skillnad från många andra spel av den här typen kan man i Planet 51: The Game aldrig lämna tryggheten bakom ratten. Man ägnar hela spelet åt att köra bil. I spelets början utforskar Lem staden med en moped, men varefter man klarar av uppdrag och samlar poäng – vilket man även kan göra genom att hoppa över bilar och hitta mynt – kan man byta upp sig till bättre fordon som tål mer och har en högre maxhastighet. Trots de högre hastigheterna blir dock bilarna aldrig speciellt underhållande att köra, till stor del tack vare de klumpiga kontrollerna och låga hastigheterna. En ganska stor brist i ett racingspel.

Firebrand Games har gjort vad de har kunnat med variationen av uppdrag, men oavsett om man ska köra genom checkpoints, ta sig till en plats på en viss tid eller hämta/lämna olika föremål handlar Planet 51: The Game så gott som uteslutande om att köra från punkt A till punkt B i ointressanta fordon. Släng in en illa presenterad handling, en (förvisso existerande) tunn multiplayerdel och kraftiga problem med bildskärmsuppdateringen så har du ett spel som inte bör inhandlas av någon annan än filmens absolut största fans.