Recension: New Super Mario Bros. Wii

New Super Mario Bros. Wii må inte vara världens snyggaste titel på ett spel, men den berättar åtminstone vad man behöver veta om Nintendos stora jultitel. Det är nytt, det är Super Mario Bros. och det släpps till Nintendo Wii. Nostalgikern i mig vill säga att det är allt du behöver veta för att bege dig till butiken, men det hade varit ganska ansvarslöst av mig. New Super Mario Bros. Wii plockar upp bollen från Nintendo DS-titeln New Super Mario Bros. från 2006, med allt vad det innebär med insamlande av stora guldmynt och nya kostymer. Den största nyheten i New Super Mario Bros. Wii är dock att fyra spelare kan ta sig an spelets banor samtidigt. Galet är bara förnamnet.

Efter 20 år med Super Mario Bros.-serien behöver handlingen ingen närmare introduktion. Svamprikets prinsessa Peach kidnappas, och Mario med vänner måste rycka ut och övervinna nio världar – ökenvärld, strandvärld, isvärld, det vanliga utbudet – bestående av 88 banor och besegra Bowser och Koopa-syskonen för att rädda henne. Till sin hjälp har de återkommande power-ups som eldblomman och minisvampen som gör Mario liten, men också nyheter som isblomman, som gör att Mario kan kasta isbollar som fryser in fiender i isblock, propellerdräkten som låter Mario flyga upp i luften när man skakar på handkontrollen och pingvindräkten som gör att Mario kan glida långa sträckor på is och kasta isbollar.

En nostalgisk resa down memory lane

Men trots nya kostymer och ett par funktioner från New Super Mario Bros. är det här fortfarande ett Super Mario Bros.-spel. Du börjar längst till vänster på banan och ska hoppa på goombas, samla mynt och krossa block hela vägen till flaggan i andra änden. På många sätt och vis är det naturligtvis det bästa med spelet. Nintendo tar min barndom, packar in den i en ny förpackning och säljer tillbaka den till mig. Med det sagt är New Super Mario Bros. Wii långt ifrån ett ihopslängt hafsjobb. Tvärtom, med de nya kostymerna, rörelserna och nya, fräscha idéer i bandesignen är det här ett av Nintendos bästa first-party-titlar på mycket länge.

Det finns två sätt att spela New Super Mario Bros. Wii. Snabbt och vårdslöst, eller långsamt och försiktigt. Oddsen för att man överlever är naturligtvis högre om man väljer det senare, men man samlar på sig tillräckligt många extraliv under spelets gång för att komma undan med att låtsas som att man är odödlig och hela tiden rusa framåt i full fart. Skulle man fastna på någon bana och dö åtta gånger i rad kommer spelet att erbjuda sig att spela banan åt en. Vill man kan man avbryta funktionen, Super Guide, efter att den har hjälp dig förbi de svårare delarna av banan, och man får då fortsätta spela där Super Guide slutade. Såvida man inte är en total nybörjare till Super Mario Bros. kommer man dock förmodligen inte behöva använda funktionen mer än någon enstaka gång. New Super Mario Bros. Wii är ofta utmanande, men aldrig frustrerande.

Fler har roligare

Man kan också ta sig an New Super Mario Bros. Wii med tre andra spelare, som då tar på sig rollerna som Luigi och två Toads. Nintendo vill kalla det här läget kooperativt. Det är det inte. Även om målet fortfarande är att ta sig från den ena änden av banorna till den andra förvandlar det New Super Mario Bros. Wii till ett helt nytt spel. Kameran följer den spelare som är längst till höger på banan, och om man hamnar för långt bakom och försvinner ur bild får man finna sig i att förlora ett liv. Kombinera det med spelare som råkar knuffa (eller kastar) ned varandra i bottenlösa hål, slåss om power-ups och tävlar om att hitta extraliv så inser man snart att precisionshoppande inte har någon plats i New Super Mario Bros. Wiis flerspelarläge. Det är galet intensivt och förbaskat roligt.

Med det sagt är det inte omöjligt att samarbeta i New Super Mario Bros. Wii, och vissa av spelets banor är designade för att uppmuntra spelare att hjälpa varandra att nå nya områden och hitta speciella utgångar. Att faktiskt koordinera sådana ambitiösa uppvisningar i gymnastik krävde dock mer tålamod än jag kunde frammana. Behovet av kommunikation är naturligtvis centralt om man vill kunna ta sig genom banorna helskinnade, vilket skulle kunna användas som ett argument för varför New Super Mario Bros. Wii saknar möjligheten att spela flerspelarläget över nätet. Med tanke på att många Nintendo Wii-spel har haft problem med bildskärmsuppdateringen i online multiplayer skulle det förmodligen ha blivit svårt att klara av vissa av de svårare banorna över nätet, men det är fortfarande en funktion som jag gärna hade sett i New Super Mario Bros. Wii.

Vad gäller presentation ser New Super Mario Bros. Wii helt okej ut, men det klarar inte riktigt av närmare inspektioner. Speciellt spelarkaraktärerna hade en tendens att se lite udda och oskarpa ut. Även om grafikmotorn inte är konsolens mest imponerande bibehåller New Super Mario Bros. Wii dock den färgglada och inbjudande design som har präglat serien under åren, och vissa av banorna är verkligen en fröjd att titta på. Musiken och ljudeffekterna kräver efter 20 år ingen närmare inspektion; allt är med få undantag nya inspelningar av gamla bekanta låtar och ljudeffekter från seriens historia.

Trots att New Super Mario Bros. Wii innehåller ”New” i titeln är det här inte en total pånyttfödelse för serien, men tack vare de nya power-upsen och det hysteriska multiplayerläget är det fortfarande ett av de absolut bästa spelen till Nintendo Wii. Oavsett om du har vänner att spela med eller föredrar att rädda svampriket på egen hand är New Super Mario Bros. Wii julens mest självklara köp.